Magie van poppen en maskers

| Redactie

Als iets tot de verbeelding spreekt, is het wel het spelen met poppen en maskers. Kinderen laten hun poppen in de meest fantastische werelden leven. Maskers vergroten de expressiviteit van de personages, zoals in de beroemde Venetiaanse Commedia dell'Arte. Nederland telt maar weinig poppen- en maskerspelers. Hoewel Jan Klaassen en Katrijn ook al erg leuk zijn, kan er met poppen en maskers veel meer gedaan worden. Maar gelukkig: aankomende maandag komt het Engelse Horse and Bamboo Theatre naar de Vrijhof afgereisd om bij Broodje Cultuur The Legend of the Creaking Floorboard te spelen, een verhaal dat is ontleend aan de beroemde Orpheus-mythe.

door

De term poppenkast is beladen. Poppenkast wordt gezien als gekdoenerij, een hoop gedoe over niet serieuze zaken. Zo noemde Gerard Reve de Roomskatholieke kerk een poppenkast, waarin hij naar eigen zeggen de rol van Jan Klaassen op zich nam. Van maskers moeten we ook al niet veel hebben. 'Zet je masker af, toon je ware gezicht', is een gevleugelde uitdrukking. In de wereld van de common sense is de poppenkast en het maskerspel naar de periferie verbannen. Alleen idioten die wel eens naar een museum of naar het theater gaan worden nog met de magie van poppen en maskers geconfronteerd. Want magie is het.

Je hoeft niet in de binnenlanden van Afrika de werking van voodoo gezien te hebben om in de magie van poppen te geloven. In alle oude culturen spelen poppen en maskers een belangrijke rol. En niet voor niets rust er op het maken van beelden van God een taboe in de bijbel. Poppen en maskers geven macht. Het gebruik van poppen en maskers is dan ook veelal voorbehouden aan een selecte groep mensen, die ze alleen bij bepaalde rituelen mogen gebruiken. Poppen en maskers liggen nu vooral in oude dozen en komen hooguit nog met carnaval tevoorschijn.

Binnen de wereld van het theater is het poppen- en maskerspel tevens een marginale bezigheid. In Nederland zijn er geen grote of bekenden gezelschappen die zich aan deze vorm van theater zouden willen bezondigen. Wellicht komt het door hun traditie van spoken en geheimzinnigheid dat er meerdere Engelse groepen zijn die zich hier mee bezighouden. Het Engelse Horse and Bamboo Theatre houdt er zijn eigen idealen op na over hoe theater naar de mensen gebracht moet worden. Als ouderwetse troubadours in vroeger tijden trekt de groep in voorjaar en zomer met een huifkar door Engeland om in alle plaatsjes voorstellingen te geven. Sinds enkele jaren doet de groep ook het Europese vasteland aan, begrijpelijkerwijze echter zonder het authentieke vervoer.

In de voorstelling van aankomende maandag wordt het spel met poppen en maskers gecomplementeerd met live-muziek. Het verhaal is ontleend aan de tragedie van Orpheus, die de God van de onderwereld Hades heeft weten te verleiden om zijn dode geliefde Euridice terug te laten komen in de wereld van de levenden. Orpheus mag op de weg uit de onderwereld niet omkijken naar zijn geliefde, een opgave die hij echter niet aan blijkt te kunnen. Hades is onverbiddelijk en haalt Euridice voorgoed terug.

Horse and Bamboo Theatre met The Legend of the Creaking Floorboard, maandag 3 november 12.35 uur in het Amphitheater van de Vrijhof. Entree f. 5,-/f. 2,- (E-pas, CJP, CK)

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.