Bouwen aan een hovercraft

| Redactie

Studeren anno 1997 is studiepunten (SP's) scoren. Of doen studenten in hun vrije tijd nog iets extra's met alle opgedane theoretische kennis? Vierdejaars Werktuigbouwkunde Marc Rozeboom wel. Hij is druk met de bouw van een tweepersoons-hovercraft, zeg maar een boot op luchtkussens.

Het idee om werktuigbouwkundige theorie uit de studie eens praktisch toe te passen ontstond een jaar geleden. 'We proberen met vier mensen van onze studievereniging een hovercraft na te bouwen,' vertelt Marc. De 21-jarige WB-er sleutelde vroeger al graag aan de motor van zijn brommer en ook nu blijft hij 'praktisch bezig'. Op het moment zoekt het viertal nog sponsors voor de benodigde materialen. Een bouwruimte is er al.

Volgens Marc is het een leuk project om praktische ervaring op te doen. Het doel is bereikt als de hovercraft eenmaal gebouwd is. Daarna wordt het vaartuig waarschijnlijk gebruikt bij voorlichtingsdagen.

De tekeningen zijn klaar. Dat karwei kostte zo'n twee à drie uur per week. Binnenkort begint het echte werk: het bouwen zelf. In maart hoopt het viertal de boot te water te laten. Marc: 'We willen hem vooraf dopen. En natuurlijk gaan we er eerst zelf in rondvaren. Maar waar en wanneer, dat is nog de vraag; hij zal waarschijnlijk nogal wat herrie maken.'

Om een hovercraft te kunnen maken komt werktuigbouwkundige kennis over stromingsleer of aandrijftechniek goed van pas. Volgens Marc is moeilijk te zeggen welke kennis je precies toe kunt passen, omdat deze vaak erg diep gaat. Toch komen de verschillende vakrichtingen wel aan bod. 'Zo heb ik nu het vak constructieleer. Als we eerder met de hovercraft waren begonnen, had ik die theorie best als achtergrondkennis kunnen gebruiken.'

De WB-ers hoeven bij de bouw overigens niet veel met formules te rekenen, want ze beschikken over tekeningen van een bestaande eenpersoons-hovercraft. Die willen ze ombouwen tot een tweepersoons-exemplaar.

Al te theoretisch vindt Marc zijn studie overigens niet. Volgens hem is het gewoon leuk om er zoiets als een hovercraft bij te doen. In zijn studentenhuis is hij ook de technische man; hij beschikt als enige over gereedschap. 'Laatst was bijvoorbeeld de wasmachine kapot. Die heb ik ook moeten maken. Ik vind dat wel leuk want techniek interesseert me, maar ik ben er niet altijd mee bezig. Ik ben geen manusje-van-alles.'

Marc kijkt wel met een 'werktuigbouwkundige blik' naar de wereld om zich heen. Het boeit hem om de werking van apparatuur vanuit de theorie te verklaren. 'Ik vraag me altijd af: hoe zit dat in elkaar, wat is er aan de hand en hoe kan ik het oplossen.'

Marc Rozeboom zoekt niet speciaal naar activiteiten die binnen zijn studie passen. Hij selecteert vanuit zijn interesse voor techniek automatisch wat binnen dat kader valt. 'Kijk, als je de kans hebt moet je zo'n project vooral doen. Het is hartstikke leuk om met die hovercraft bezig te zijn en je voor te stellen dat er straks allemaal mensen naar komen kijken!'

Renate Spreij


Marc Rozeboom showt tekeningen van de hovercraft

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.