'Drink twee pilsjes minder dan de ander'

| Redactie

'Netwerken is een handig stuk gereedschap en als je netwerkt hoef je ook nooit te lobbyen.' Dat zegt Hugo M.G. Dittmar, adjunct-directeur van Nederland Distributieland. Zaterdag 5 april sprak hij tijdens de arbeidsmarktdag van Bestuurskunde over het belang van netwerken. Waarom is netwerken zo belangrijk en hoe pak je dit het beste aan?

Netwerken is het actief aangaan en onderhouden van contacten. Volgens Dittmar is dat essentieel voor arbeidsmarktverkenning, vergroot het de kans om door te stoten naar de top en leidt het tot betere dienstverlening aan klanten. En netwerken is nog 'gezellig' ook. Het is meer dan alleen aandacht vragen voor jezelf en de zaak waar je voor werkt. 'Netwerkcontacten werken twee kanten uit.'

Als directielid van een netwerkorganisatie bij uitstek, doet Dittmar eigenlijk niets anders dan netwerken. Nederland Distributieland (NDL) vervult een brugfunctie tussen de overheid en het bedrijfsleven. Met leden als transportorganisaties, luchthavens, havens en industriële dienstverleners, geven ze de overheid informatie over allerhande zaken die spelen op het gebied van transport en logistiek. 'De politiek heeft informatie nodig en wij geven die. Op de officiële manier, maar vooral in de wandelgangen, want daar gebeurt nog het meest.'

Koorddansen

Aan de andere kant speelt NDL ook een rol als het gaat om het toelichten van het overheidsbeleid naar de leden toe. Dittmar: 'Koorddansen zonder winstoogmerk, dat is wat we doen. Een makkelijke positie is dat niet, want je zit als het ware tussen twee vuren. Maar op zo'n moment zijn goede contacten wel erg belangrijk.'

Dat Dittmar zelf veel contacten heeft, steekt hij niet onder stoelen of banken. Zijn wortels liggen in de politiek, waar hij jarenlang campagneleider is geweest voor de VVD. Daarnaast was hij werkzaam bij de Hollandse Beton Groep en de PTT.

'Netwerken is leuk en eenvoudig', aldus Dittmar. Zonder moeite schudt hij twintig zogenaamde 'netwerkregels' uit zijn mouw. Attentie, respect, discretie en oprechte belangstelling zijn enkele voor de hand liggende. Bovendien mag je niet te snel resultaat verwachten, moet je doorstromen ('vooral niet klitten') en is opdringerigheid uit den boze. Voorts moet je je netwerk onderhouden. Een keer per jaar een kerstkaartje is niet voldoende. En natuurlijk moet je je netwerk regelmatig 'opschonen'.

Belangrijkste is een goede voorbereiding. 'Zorg dat je voldoende geslapen hebt, dat je de juiste informatie hebt en dat je altijd twee pilsjes minder drinkt dan de ander. Dan heb je altijd het laatste woord.'

Dittmar heeft het wat dat betreft goed voor elkaar. Visitekaartjes die hij ontvangt laat hij opslaan en rubriceren. Voor elke gelegenheid ontvangt hij van z'n secretaresse de relevante informatie. Bovenop de stapel ligt een aantal kaartjes van contacten die hij tegen kan komen.

Centraal

Om een ingang te vinden bij tot dan toe onbekende mensen stelt Dittmar zich voor aan mensen die alleen staan. 'Het opzoeken van de gastheer is ook een goede manier om in contact te komen met anderen, maar ik zorg er in ieder geval voor dat ik me centraal opstel.'

Dittmar ziet netwerken bijna als een manier van leven. Toch zegt hij zaken en privéleven nog wel uit elkaar te kunnen houden. 'Het is een groot misverstand te denken dat wanneer bijvoorbeeld captains of industry bij elkaar zitten het altijd over business gaat. Minstens de helft van de tijd gaat het over privé-aangelegenheden zoals de auto, de kat van de buren en de kinderen.'

Mensen-mens

Tenslotte raadt Dittmar studenten aan om goed op te letten wie er nu in de collegebanken zitten. Dat zijn de mensen die over twintig jaar of eerder de touwtjes in handen hebben. Iedereen roept hij op zich te ontwikkelen tot 'mensenmens'. 'Zorg dat je een compleet mens wordt en besteedt naast je opleiding vooral ook veel aandacht aan sociale, culturele en sportieve ontwikkeling. Zo ontwikkel je jezelf tot mensenmens en zul je zien dat je heel veel informatie krijgt. Informatie is macht en dat wil toch iedereen!'

Pieter Hoekstra


Hugo Dittmar

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.