Enschede wil monorail van Drienerlo naar UT

| Redactie

De gemeente Enschede aast op een overheidssubsidie van twintig miljoen gulden voor de aanleg van een in Nederland nog unieke monorail van station Drienerlo naar de UT. Aanvankelijk zou de experimentele verbinding in Alphen aan den Rijn worden aangelegd tussen het plaatselijke station en het attractiepark Archeon. Daar liep het plan echter stuk op bezwaren van omwonenden. In totaal is met de lijn van station Drienerlo naar de campus dertig miljoen gulden gemoeid.

De gemeente studeert momenteel op een haalbaarheidsonderzoek, dat binnen drie maanden gereed zal zijn. Volgens M. van Maarseveen, UT-hoogleraar Verkeerskunde en adviseur van de projectgroep, is het monorailplan een schitterende kans omdat de gemeente zelf nauwelijks hoeft te investeren. 'Daarom hollen ook zoveel gemeenten achter het project aan.' Als de gemeente de begroting sluitend krijgt en de subsidie aan Enschede wordt toegewezen, zal begin volgend jaar met de aanleg van de rail worden begonnen.

F. Lassche van het Facilitair Bedrijf ziet in het plan 'een mogelijkheid het imago van de UT te versterken'. Lassche: 'Welke andere universiteit heeft nou een monorail? Daarnaast past het project natuurlijk prima bij het high-tech imago van de UT.'

Ook voor Enschede zou de monorail een 'prachtige mogelijkheid' zijn om het voor- en natraject van het openbaar vervoernet in de regio te verbeteren. 'Iedere zichzelf respecterende gemeente heeft plannen voor een people mover system', aldus projectleider A. Meijer van de gemeente. Meijer schat de kans dat Enschede de subsidie ook werkelijk krijgt op 50 procent.

Kostendekkend

De subsidie van twintig miljoen gulden is afkomstig van de ministeries voor Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken. Daarnaast is er ook geld uit Brussel beschikbaar via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Het bedrag is voldoende voor een lijn van 1100 meter. Dat is tot de Hengelosestraat. Voor het doortrekken van de rail over de campus is een extra bedrag van tien miljoen nodig. Het systeem heeft dan een lengte van ongeveer 1600 meter. Die tien miljoen moet worden opgebracht door de vijf partners in de projectgroep: de gemeente Enschede, TET/Oostnet, de UT, de NS en de leverancier van de rail. Lassche is van mening dat de 'UT in een dergelijk plan best wil investeren'.

TET/Oostnet heeft belangstelling voor de exploitatie van de monorail, die het busvervoer tussen station Drienerlo en de UT kan vervangen. Studenten zullen voor het vervoer per monorail gebruik kunnen maken van hun OV-jaarkaart. Andere reizigers betalen net als in de bus twee strippen. Het systeem is kostendekkender dan de bus, omdat het karretje geen chauffeur nodig heeft.

De monorail zweeft met een snelheid van dertig kilometer per uur ongeveer zes meter boven de grond. In de wagon is plaats voor veertig reizigers. Gedacht wordt aan twee in- en uitstappunten op de lijn van station Drienerlo naar de campus: een bij het INF-gebouw en een tussen de Vrijhof en de nieuwbouw van CT naast het EL/TN-gebouw. Of er meerdere karretjes komen te rijden is nog niet duidelijk. Wissel- en passeerstukken maken een monorail duur.

'Vervoer boven de grond wordt in Nederland gezien als een oplossing voor de overvolle wegen', zegt Van Maarseveen. Station Drienerlo draagt volgens hem niet werkelijk bij aan het oplossen van het vervoersprobleem. De afstand van het station tot de universiteit is te ver om te lopen. 'We moeten de mensen uit de auto krijgen. Dat lukt niet met de bus, want die heeft geen uitstraling. Vervoer moet vooral aantrekkelijk zijn. Zo'n monorail is dat zeker.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.