Tweede helft jaren tachtig, juist als het aantal 18-jarigen op z'n top is, is het beursstelsel het meest genereus. De bijgevolg massale instroom leidt tot financieringsproblemen bij O&W en tot werkgelegenheidsproblemen voor de afgestudeerden. Ook voor de harde bèta's. De reactie is bekend. De beurzen worden aangehaald, er komen tempo-eisen, en de calculerende scholier kiest niet langer voor een moeilijke studie die toch ook al geen garantie op een baan meer geeft. Maar helaas, het aantal 18-jarigen is inmiddels ook gedaald, dus precies nu we in het demografische dal zitten, precies nu is er op de arbeidsmarkt een schreeuwend tekort aan gekwalificeerde technici. En welke maatregelen daartegen nu ook verzonnen mogen worden, tegen de tijd dat ze effect beginnen te krijgen zitten we waarschijnlijk weer hoog en droog op de top van een volgende demografische golf. Dit is de pest van een reagerende economie.
Maar ondertussen zitten de bedrijven met de gebakken peren. De noodkreet van Hollandse Signaal haalde de voorpagina van de landelijke dagbladen. De bewindvoerders bij Fokker danken God op hun blote knieën dat ze de doorstart telkens weer weten uit te stellen, want ze zouden niet weten waar ze de benodigde bèta's vandaan moeten halen. En bij KPN Research zijn alle moderne communicatiemiddelen niet langer toereikend om in contact te komen met jonge informatici die bekend zijn met OSI-layers. Ze hebben daar nu een oud postvliegtuig speciaal omgebouwd om er geschikte kandidaten mee binnen te vliegen op Eelde. Aanvankelijk werd alleen gevlogen op Ierland, maar inmiddels zijn ook de bestemmingen Indonesië, Australië en Hongkong in de cruise-control van de ronselkist ingeprogrammeerd.
In de slag om de harde bèta's worden vuile spelletjes gespeeld. Op de Nederlandse arbeidsmarkt vindt KPN in Shell een lastige concurrent. Het is dan ook niet verwonderlijk dat KPN zich ontpopte als een van de belangrijkste sponsors achter de Greenpeace-acties tegen de Brent Spar. In hetzelfde licht moeten we ook de advertentiecampagne van KPN van de afgelopen week zien. 'De mooiste uitvindingen zijn onzichtbaar', kopte het onder een paginagrote foto uit de huiscollectie van 'Het Hollands Landschap'. KPN Research is schone research, zo lijkt de boodschap te zijn. Het wachten is nu tot Shell laat publiceren hoeveel interlokale vlieguren de gemiddelde KPN-manager maakt.