Knelpunt lijkt vooral de klacht van sommige faculteiten, waaronder Technologie en Management, dat studenten zo vermoeid aan het studiejaar beginnen. Dit is vooral te wijten aan een derde inwijdingsperiode, die van de gezelligheidsverenigingen. Die komen aan de beurt na de twee eerdere introducties. Het studiejaar is dan al begonnen.
Het College voert volgende week overleg met de IK en de Campus. Hannah de Vries van het Cultuurcentrum hoopt dat het College daarna snel een datum prikt. 'Ik wil best zo relativerend zijn te denken dat het College gegronde redenen voor de vertraging heeft, maar het blijft vervelend.'
Volgens Buitink is het tot nu toe onmogelijk geweest ideeën om te zetten in concrete activiteiten voor de aankomende introductie: 'Zonder datum kunnen we geen zalen bespreken en geen sponsoren werven. Je kunt gewoon niets.'
Het feit dat de IK'97 al in september werd geworven en de commissie snel vol zat , maakt de situatie nog moeilijker. In het verleden duurde het soms tot januari voordat de commissie voltallig was. In 1996 meldden zich slechts zes studenten aan voor de IK. Nadat er bestuurdersbeurzen in het vooruitzicht werden gesteld, kon dit jaar echter met gemak een achtkoppige commissie worden geselecteerd.
Doegroepleiders
Het experiment met een gescheiden campus- en faculteitsintroductie krijgt een vervolg. Ook de introductie van 1997 zal gescheiden zijn. Volgend jaar zal opnieuw worden geëvalueerd, waarna er een definitief besluit komt. In de oude, gecombineerde opzet, wisselen de activiteiten van de Campus en de faculteiten elkaar af. Vorig jaar verzorgde de Campus het eerste deel van de introductie en volgde daarna de activiteiten van de faculteiten.
Het College volgt met zijn besluit tot verlenging van het experiment het advies van de Werkgroep Introductie. Deze bestaat uit vertegenwoordigers van het Eerstejaars Coördinatie Orgaan, het Bureau Studentendecanen, een campusvertegenwoordiger, het Bureau Beleidsondersteuning, een onderwijsdecaan en een propedeuse-coördinator. 'De Werkgroep is unaniem van mening, gelet op de resultaten van de evaluatie dat de oordelen over een gescheiden of verweven opzet van de introductie zeer dicht bij elkaar liggen', aldus de Werkgroep.
Zeven faculteiten zijn vóór een gescheiden opzet. Volgens het Campuscollege is een gescheiden introductie niet beter dan een verweven. De voorstanders voor een gecombineerde IK zijn de IK'96, de Sportraad, de Vestingbar, drie faculteiten, de doegroepleiders en Buitink. De laatste vindt dat 'een opsplitsing veel te zwaar is voor de eerstejaars, de introductiecommissie én voor de coach.'
In ieder geval is er, aldus de Werkgroep, ook in 1996 sprake geweest van een geslaagde introductie. De opkomst was goed, ongeveer 80 procent van de eerstejaars deed mee, en de deelnemers waren na afloop minder vermoeid dan voorheen. Ook kunnen de meeste faculteiten en eerstejaars goed uit de voetenmet een gescheiden opzet. Desondanks concludeert de Werkgroep: 'Er kan op dit moment geen definitief oordeel worden gegeven over de meerwaarde van een gescheiden of verweven introductie.'