De Amerikaanse frisdrankfabrikant Pepsi maakte deze week bekend zich terug te zullen trekken uit Birma. Eerder besloot Heineken zich niet in dat dictatoriaal geregeerde land te vestigen. Het olieplatform Brent Spar ging niet in de golven ten onder, zoals Shell wilde, maar wordt nu gesloopt. Drie voorbeelden van de toenemende invloed van de publieke opinie.
'De tijd dat multinationals rustig hun gang konden gaan is voorbij', vinden ze bij studentenvereniging AIESEC. 'De consument wordt bewuster en mondiger en stelt steeds hogere eisen aan zowel de producten als de bedrijfsvoering. Nu en in de toekomst is het van levensbelang voor een onderneming om een goede reputatie te vestigen èn in stand te houden.'
De studentenvereniging heeft de maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven gekozen als thema van een internationaal management game, dat 10 februari van start gaat. In het spel krijgen deelnemende studenten in vier voorronden verschillende praktijkgevallen voorgelegd. Als lid van de denkbeeldige Raad van Bestuur van een spijkerbroekenfabrikant moeten ze zorgen voor een zo hoog mogelijke winst zonder daarbij de maatschappelijke verantwoordelijkheid uit het oog te verliezen. De dertig beste deelnemende groepen zullen op 13 mei in Rotterdam strijden om de eerste plaats.
Informatie en inschrijving: AIESEC Twente, tel 053-4893959.