Naam: Prof.dr.W.J.Briels
Vakgroep: Computational Chemistry (CT)
Moleculaire Thermodynamica, Moleculaire Quantummechanica e.a.
'Studenten zijn in de loop der jaren assertiever geworden. Na een grote dreun op de deur lopen ze zo je kamer binnen. En dan die e-mail. Ik krijg voortdurend e-mailtjes van allerlei idioten die iets willen hebben. Heel irritant. Telefoneren vinden ze blijkbaar te bedreigend. Deze generatie moet harder werken dan in mijn tijd. Bij de projecten krijgen ze communicatievakken waardoor ze veel tijd kwijt zijn met leren communiceren. Hierdoor zijn ze communicatiever dan mijn generatie. Maar het gaat wel ten koste van vakinhoudelijke kennis. Ik heb gemerkt dat studenten relatief vlak in hun belangstelling zijn. Er zijn tegenwoordig fantastische dictaten maar er zijn nauwelijks mensen die uit zichzelf dieper nagedacht hebben over de bestudeerde stof.
'Een levende docent is meer waard dan een computer. Ik geloof niet zo in computeronderwijs. Studenten missen een vloek of stimulerende opmerking van een docent. Tijdens de colleges moet je proberen hun aandacht erbij te houden. Ze kunnen tien minuten luisteren maar daarna moet er iets gebeuren. Iets laten vallen, een grapje of een irritante opmerking. Er zijn ook vriendelijkere methoden, bijvoorbeeld herhalen wat je net verteld hebt en waarom. Maar je moet ook niet voortdurend te vriendelijk zijn want dan vallen ze in slaap. Ik moet er overigens wel bij zeggen dat ik nooit enige didactische opleiding gehad heb.
'Studeren is tegenwoordig een baan van negen tot vijf. Zo verroosterd is het. Ik kan begrijpen dat ze hun gedachten er niet altijd bij hebben maar sommigen maken het wel heel bont. Ik heb wel eens tot twee keer toe een som voorgemaakt op college en beide keren nadrukkelijk verteld dat ik deze opgave op het tentamen zou vragen. Ze schrijven het netjes twee keer over, onderstrepen het met rood en dan nog presteren ze het om vlak voor het tentamen naar je toe te komen en te verzuchten: 'Als ik maar wist wat u ging vragen!'.
'Zoals de meeste docenten hier, besteed ik het merendeel van mijn tijd aan onderzoek en niet aan lesgeven. Lijkt me bekend, hoewel sommigen je vreemd aankijken als je vertelt dat je in de zomer niet op vakantie gaat. Ik maak computersimulaties van de micro- en macroscopische eigenschappen van moleculen. Er wordt wel eens gedacht dat chemici alleen op een knop hoeven te drukken en dat de getallen er dan uitrollen maar wij zijn voortdurend bezig met modelleren, theoriëen maken, simulatie en verificatie.'
![]()