Zestig km/h?

| Redactie

Recente proeven tonen aan dat zestig km/h op de provinciale weg pas echt veilig is. Geen leuke boodschap voor sportieve automobilisten. Ir. Andrew Coffa van CT&M: 'Wat is sportief? Veel TV-spotjes over bier bruisen van de activiteit maar als je teveel drinkt krijg je gewoon een buikje.' Waarom werkt snelheidsbeperking zo goed? 'De meeste effecten zijn kwadratisch met de snelheid zoals - en daa

Recente proeven tonen aan dat zestig km/h op de provinciale weg pas echt veilig is. Geen leuke boodschap voor sportieve automobilisten.

Ir. Andrew Coffa van CT&M: 'Wat is sportief? Veel TV-spotjes over bier bruisen van de activiteit maar als je teveel drinkt krijg je gewoon een buikje.'

Waarom werkt snelheidsbeperking zo goed?

'De meeste effecten zijn kwadratisch met de snelheid zoals - en daar gaat het hier om - de energie die vrijkomt bij een botsing. Diezelfde toename geldt voor de lengte van eventuele uitwijkmanoeuvres maar ook voor bijvoorbeeld het energieverbruik.

'Als je een bepaalde snelheid wilt afdwingen moet je altijd lager inzetten. Bij een bord van "80" is de gemiddelde snelheid ongeveer negentig. Daarom wordt er voor gepleit in de bebouwde kom borden van "30" in plaats van "50" te plaatsen.

'Automobilisten schatten hun snelheid veel te laag in. Met een simpel spelletje is dat te testen: laat een automobilist achterin meerijden en af en toe raden wat de snelheid is.

'In Duitsland mogen de auto's nog harder dan 120. Tegemoetkomende auto's kruisen elkaar dus met de dubbele snelheid. In een seconde ben je zeventig meter, dus ongeveer een huizenblok, verder. Met dergelijke snelheden wordt de reactiesnelheid van de mens veel te sterk de beperkende factor. De gedachte aan een kop koffie kan al grote gevolgen hebben.'

Maar met een slakkengang van zestig duurt een rit wel veel langer.

'Dat is een illusie. Meer dan de rijsnelheid is een minuut stilstand, bijvoorbeeld voor een rood stoplicht, bepalend voor het gemiddelde. In de stad gaat een fietser ongeveer net zo snel als een auto, en op een provinciale weg met een paar stoplichten word je gewoon ingehaald door een opgevoerde brommer die af en toe door rood rijdt.'

Scheelt het verschil tussen zestig en tachtigongeveer tien minuten per uur?

'Exact weet ik het niet, maar ik ben er bijna zeker van dat het minder is. We zouden dat een keer precies moeten uitrekenen.

'Dat de auto zo snel is, is een fabeltje. Zestig op de provinciale weg lijkt langzaam maar het is gewoon een kwestie van wennen. Op de snelweg lijkt me een snelheid van honderd normaal en goed naleefbaar.'

Is de indeling van de weg belangrijk?

'Ja, essentieel zelfs. Met bochten, ribbels, drempels, borden, verhoogde middenbermen etc. kun je bijna iedere gewenste snelheid afdwingen. Toch kent iedere maatregel zijn negatieve bij-effecten, bijvoorbeeld bij gladheid. Voordelen van veiligheid, verlaagde emissies, geluidsreductie enzovoorts wegen daar echter ruimschoots tegenop.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.