Alie Bos, doctor, lerares en moeder

| Redactie

Meer ingenieurs voor de klas, dat willen de technische universiteiten. Academisch opgeleide leraren promoten de universiteiten beter. Wat te bedenken van een doctor ingenieur, als docent. Dat moet een superleraar opleveren, zou je zeggen. Alie Bos, een half jaar geleden gepromoveerd en net klaar met de lerarenopleiding, is het daar niet mee eens. 'Les geven is heel wat anders dan onderzoek verrichten. Je moet er gevoel voor hebben. Waar je gestudeerd hebt en of je gepromoveerd bent of niet, heeft daar niks mee te maken.'

Alie Bos, net bevallen van haar dochter, zit nu even thuis. 'Ik ben opzoek naar een baan in het onderwijs. Tijdens mijn promotieonderzoek raakte ik geïnteresseerd in kennisoverdracht. Een practicum begeleiden vond ik harstikke leuk. Hoe maak je studenten enthousiast? Hoe leg je moeilijke theorie uit? Dat is lastig, maar wel een grote uitdaging.'

Na het behalen van haar diploma aan de HLO (Hoger laboratorium onderwijs) en haar academische graad aan de faculteit scheikunde in Nijmegen startte Bos vijf jaar geleden met haar promotieonderzoek in Twente. In eerste instantie ging haar belangstelling uit naar de research, maar dat veranderde snel. De jonge moeder wil nu lesgeven. 'Omdat ik een man en een kind heb, wil ik graag in Twente blijven. Een baan als onderzoeker hier in de buurt vinden is niet zo makkelijk. De grote onderzoekcentra zitten toch in het westen. Onderwijs is een goed alternatief.'

Les geven op een universiteit, HBO-instelling of een middelbare school, het maakt Bos niet veel uit. Ook al is zij opgeleid om scholieren de wonderen van de scheikunde te laten zien, een aanstelling aan een ander soort opleiding ziet de jonge moeder ook wel zitten. 'Het maakt niet uit aan wie je les geeft. Het beginsel, de kennisoverdracht, blijft hetzelfde. De theorie, die ik tijdens de lerarenopleiding geleerd heb, kan ik ook elders in praktijk brengen.'

De lerarenopleiding is tegenwoordig slechts nog een half jaar. 'Dat was voor mij een reden om de cursus na mijn promotie te volgen. Tijdens mijn onderzoek heb ik al een aantal theorievakken kunnen afronden. Daarnaast krijgen aio's veel vrijstellingen. Een half jaar is niet veel en goed te doen, vind ikzelf,' vertelt Bos.

De nieuwe variant zal meer aio's trekken, vermoedt ze. 'Er zijn veel banen in het onderwijs. Lukt het in het onderzoek niet, dan is het goed om iets anders achter de hand te hebben. Daarnaast is de lerarenopleiding gewoon interessant. Kennisoverdracht komt immers overal voor.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.