Twee vrouwen in De Goedkeuring

| Redactie

Een kamer, twee vrouwen. Na jaren zien de zussen elkaar weer. De een is zorgzaam, de ander een losbol. Tussen hen in staat de doodskist van hun moeder. De dialogen zijn direkt en dynamisch, maar laten het publiek lange tijd in onzekerheid. Een ding wordt allengs duidelijker: hun moeder heeft een groot stempel op hun beide levens en hun onderlinge relatie gedrukt. Slechts een van deze levens ontvangt de goedkeuring van de moeder, die in haar laatste boodschap is vervat.

Het is een primeur van Nest: nooit eerder stonden er maar twee spelers op het podium. Het gaat hier echter niet om een nieuwe koers van Nest, maar om een samenloop van omstandigheden. Niet meer dan twee spelers gaven zich op voor de 'donderdagmiddagproduktie', een toneelstuk waarvoor noodgedwongen 's middags gerepeteerd moest worden. Toevallig wilden spelers Lotte van Aerle en Wieteke Hassing (beiden studenten bestuurskunde) al een tijd lang samen op de planken staan. Met regisseur Gerja Meima werd een stuk uitgekozen: De Goedkeuring van Moniek Kramer en Adelheid Roossen. Een compact toneelstuk. 'Het heeft wat te vertellen, het raakt je, het is niet te lang en er zit ook nog humor in.' Volgens Meima, die al veel Nestprodukties op haar naam heeft staan, moet dit toneelstuk de goedkeuring van studenten kunnen wegdragen.

De tekst is zo direkt en dynamisch, dat het meer lijkt of het stuk de neerslag is van een improvisatie van de schrijfsters dan het resultaat van nuchtere arbeid achter het bureau. Voor het echte repetitieproces begon is veel tijd uitgetrokken om de tekst te begrijpen en in een context te plaatsen. Hassing: 'In de tekst staat heel weinig over hoe de gezinssituatie vroeger was, wie de vader was, of er nog meer broers of zussen waren. Dat soort dingen hebben we zelf allemaal moeten verzinnen en improviseren.' 'Maar weten wie die mensen zijn is niet genoeg', vult Meima haar aan. 'Je moet je personage ook aan durven voelen. De twee rollen zijn bewust niet getypecast, maar daardoor was het voor de spelers aanvankelijk lastig zich in de personages in te leven. Vooral Lotte, die de zorgzame Anna speelt, speelde een commentaar op haar personage. Maar je moet je in je personage verplaatsen, en in haar wereld gaan geloven. Anders wordt het spel ongeloofwaardig.'

Voor beide spelers is het een enorme uitdaging om met zijn tweeën het stuk te dragen. 'Loodzwaar, maar ook enorm bevredigend', volgens Van Aerle. Hassing: 'In het begin van de repetities draaide ik me wel eens om en zag dan Lotte staan, maar dat ben ik nu helemaal kwijt. Lotte bestaat in de kleedkamer en daarbuiten, maar niet op het podium. Dan zie ik alleen mijn zus.'

Meima vindt het na veel produkties met grote groepen studenten heerlijk om eens met zo weinig mensen te werken. 'Je kunt gewoon lekker met toneel bezig zijn, omdat er veel minder te organiseren valt. Het repeteren ging vanzelf, maar wel waren de repetities zo intensief, dat we nooit de drie uur helemaal volmaakten. Maar het is ook de eerste keer dat ik een paarweken voor de première het gevoel heb nog ontzettend veel tijd te hebben.'

NEST speelt De Goedkeuring maandag 12, dinsdag 13 en vrijdag 16 januari om 20.15 uur in het Amphitheater van de Vrijhof. Entree f. 7,50/f. 4,- (CK/CJP/E-pas). Reserveren is mogelijk bij de portier van de Vrijhof (4898002)

Jan Willem van Poortvliet

Wieteke Hassing en Lotte van Aerle spelen de zussen Renée en Anna in De Goedkeuring

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.