Medisch onderwijs

| Redactie

De basisopleiding in de geneeskunde en de vervolgopleidingen moeten als één geheel gezien worden. Dat vervolg is vaak te specialistisch. Dit was de boodschap van een symposium in Nijmegen, vorige week. Volgens prof.dr. R. Holdrinet, hoogleraar ontwikkeling medisch onderwijs, is de tijd rijp voor veranderingen. 'De fusies tussen medische faculteiten en academische ziekenhuizen zijn volbracht. De fa

De basisopleiding in de geneeskunde en de vervolgopleidingen moeten als één geheel gezien worden. Dat vervolg is vaak te specialistisch.

Dit was de boodschap van een symposium in Nijmegen, vorige week. Volgens prof.dr. R. Holdrinet, hoogleraar ontwikkeling medisch onderwijs, is de tijd rijp voor veranderingen. 'De fusies tussen medische faculteiten en academische ziekenhuizen zijn volbracht. De faculteiten krijgen zo meer invloed op de invulling van het vervolgonderwijs, en vice versa. En dat is positief.'

Het medisch onderwijs, van basis- tot vervolgopleiding, moet een `continuum' worden, vindt Holdrinet. Daarom moeten nu eerst de kerntaken van medici in de praktijk gespecificeerd worden. Vervolgens moeten de opleidingen daarop afgestemd worden.

Een denktank van alle acht geneeskunde-faculteiten is inmiddels aan de slag gegaan om de gedachte van het 'continuum' in het medisch onderwijs uit te werken. Holdrinet is voorzitter van deze denktank. Die zal zich ook over een aantal veranderingen in de medische praktijk buigen.

Holdrinet: 'Een goed voorbeeld is de toenemende feminisering van het beroep arts. Zo'n zestig procent van de nieuwe artsen is vrouw. Het onderwijs moet daarom ingericht zijn op een tijdelijke onderbreking van de opleiding in verband met zwangerschap.'

Ook nu faculteiten en ziekenhuizen gefuseerd zijn, zullen veranderingen niet eenvoudig tot stand komen. 'Het medisch onderwijs is een gigantische olietanker', zegt Holdrinet. 'Er moet een hoop gebeuren voordat die een andere koers gaat varen.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.