Ingekopt, gefaald of twijfelachtig? Soms (lees: vaak) is het gissen of het dubbeltje naar de goede kant van de 5.5 is gevallen, voor jezelf én voor je docent. Ja natuurlijk, tuurlijk ging je voor een mooie acht of schitterende negen. Zolang het niet ten koste van je sociale leven gaat, misstaat zelfs een tien niet. Er zijn echter van die momenten dat zo'n onduidelijke en twijfelachtige situatie de hoogst haalbare is. En dankzij Murphy hangt er voor jou dan te veel van af: een herkansingstentamen, deelname aan een project, je studiebeurs, het humeur van je ouders of je eigen nachtrust.
Gek genoeg wordt deze pech door een docent vaak feilloos gecombineerd met eeuwig getreuzel om met die cijfers op de proppen te komen. Ja natuurlijk, tuurlijk heeft hij of zij daar professionele of persoonlijke redenen voor, die allemaal aardig te begrijpen zijn. Maar even uitgaande van de uitgebreide set van standaardredenen, is dat natuurlijk geen excuus om in - zeg - drie weken dat tentamen nog niet nagekeken te hebben.
Ten eerste zag die docent dat tentamen ook al een tijdje aankomen. En ten tweede, wat studenten in een tijdsbestek van een uur of drie moeten neerschrijven, moet hij of zij toch in een tijdsbestek van - zeg - drie weken weer kunnen oplezen. Zelfs in meervoud. Eigenlijk zijn we het daar allemaal over eens, getuige de studentenstatuten van alle opleidingen. Daarin staat geregeld dat tentamens binnen een beperkte termijn nagekeken moeten zijn.
Er gaan echter twee dingen mis. Punt één: de docenten houden zich dus niet altijd aan die vastgestelde termijn. Punt twee: hoe lang is die termijn? Zolang we dat laatste niet weten, kunnen we moeilijk wat aan het eerste punt doen. Dan blijkt elke opleiding een eigen termijn te hebben vastgesteld. En tegenwoordig zijn we in de gelukkige situatie dat zowel studenten als docenten vaak aan meer dan één opleiding verbonden zijn.
Met andere woorden, als ik een beetje op de hoogte wil zijn, kan ik een nieuwe boekenplank of nieuwe harde schijf gaan aanschaffen. Hoe dik en groot zijn die studentenstatuten ook al weer? Of trouwens, misschien is het wel andersom. Misschien zouden docenten zich moeten houden aan een voor elke student wisselende nakijktermijn. Vandaag BSK-studenten, morgen een tentamentje voor studenten CT nakijken. Of toch beter andersom?
Te ingewikkeld. Laten we de nakijktermijn van tentamens op de hele UT eens uniform maken. Dat lijkt ons niet al te moeilijk en bovendien haalbaar. Wat denken jullie ervan, beste opleidingsdirecteuren?
Namens UReka, Bjorn Prevaas, voorzitter