Altijd onderweg. Zo zou je het werk van Ronald Sjardijn, facilitair manager op de UT, kunnen omschrijven. Een vaste werkplek op de campus heeft hij niet. 'De laptop en de mobiele telefoon zijn mijn hulpmiddelen. Verder maak ik op vele plaatsen gebruik van een pc.'
In 1986 begon Sjardijn bij de bewakingsdienst. In 1991 schoof hij door naar de centrale postkamer, waar hij hoofd was. Begin 1998 werd hij facilitair manager van de gebouwen TW/RC- en BB. Een jaar later kwam daar ook de Vrijhof bij.
Het werk van Sjardijn bestaat voornamelijk uit het sluiten van contracten met klanten en het beheren van de gebouwen. Op dit moment vragen de naderende verhuizingen binnen de UT zijn aandacht.
De klanten bepalen hoe de dag van de facilitair manager er uit ziet. Dit vindt Sjardijn ook het nadeel van zijn werk. 'Je wordt echt geleefd door de klanten'. Maar verder heeft hij het prima naar z'n zin, zegt hij. 'Het leukste aspect is de variatie. Het is heel breed. En je hebt veel contacten met mensen, van studenten tot het college van bestuur.' Sjardijn is tevens lid van het managementteam van het Facilitair Bedrijf.
In zijn vrije tijd staat hij vaak in de keuken, zijn grootste hobby. 'Ik ben lid van een kookclubje onder begeleiding van een meesterkok. We koken eens in het jaar voor het goede doel en eenmaal voor de vrouwen. Daarom heet ons clubje ook 'Koken zonder mutsen'.