Het is mischien nog niet iedereen opgevallen in zijn of haar dagelijkse routinetochtjes over de campus, maar wij hoeven nooit meer te verdwalen. De UT campus is namelijk verfraaid met plattegronden. Ook onze studenten hoeven zich niet meer af te vragen waar ze moeten gaan werken. De plattegronden zijn voorzien van reclame van Ordina, CMG, TNO, DSM (die van de kogelvrije vesten), Dow en waarschijnlijk nog andere bedrijven. Ik heb de borden niet allemaal bekeken. De reclames verklaren het overdreven aantal plattegronden: zonder zo'n groot aantal hadden we niet zoveel reclame kunnen maken.
Kon ik met de door CMG gesponsorde servetjes mijn ... nog afvegen, met die reclameborden gaat dat moeilijker. Kunnen wij onze plattegronden niet zelf meer betalen? Dan vrees ik het ergste voor de gebouwen die volgens het vastgoedplan nog gebouwd gaan worden. In welke gebouwenreclame is daarin voorzien? Hoe groot mogen de billboards zijn? Laten we de bedrijven eenmalig een bijdrage betalen of verhuren we ze op jaarbasis?
Overigens, was de CMG-reclame op servetjes nodig omdat we onze servetjes niet meer kunnen betalen?
De UT loopt voorop in de modernisering van de universiteit en maakt duidelijk dat 'modernisering' in de 21ste eeuw ingevuld wordt als 'uitverkoop'. Academische onafhankelijkheid betekent niet dat je enige distantie houdt ten aanzien van private bedrijfsbelangen. Nee, het betekent dat je zoveel mogelijk bedrijfsbelangen binnenhaalt. Dus niet alleen reclame voor Ordina maar ook voor de concurrent, CMG en niet alleen voor DSM maar ook voor Dow.
Nu dat wij eenmaal de grens overschreden hebben tussen academische distantie, nodig voor onderzoek, en gesponsorde partijdigheid, nodig als je belangen wilt behartigen, komen vele nieuwe mogelijkheden in zicht. Ik noem er een paar.
- Studenten vinden diktaten duur. Kunnen we ze goedkoper maken door er advertenties in op te nemen?
- Onze website wordt niet goed genoeg beheerd. Kunnen we een redactie betalen door banners en andere reclame-uitingen er in op te nemen?
- Er zitten koffievlekken op de muur van ons trappenportaal. Kunnen we een schildersbedrijf dit tegen een zacht prijsje laten wegwerken, in ruil voor het plaatsen van een reclamebord voor dat bedrijf?
- De vierkante meter prijs van kamers in de UT wordt hoger dan die van het BTC, een toplocatie aan de overkant van de Hengelosestraat. Kunnen we de prijs drukken door reclame op onze zonneschermen te laten drukken?
Elke grens tussen de reclameborden die we nu hebben en bovenstaande mogelijkheden is willekeurig. De enige grens die te motiveren valt, is die tussen wel reclame of geen reclame op een universitaire campus.
Prof. dr. R.J. Wieringa, faculteit Informatica