Kennisuitwisseling met bedrijven is vruchtbaar voor het ICT-onderzoek. Alleen is er niet zo veel uitwisseling. Dat staat in een onderzoeksrapport dat TNO in opdracht van het ministerie van onderwijs heeft opgesteld.
TNO houdt in het rapport het Nederlandse informatica-onderzoek tegen het licht, evenals het onderzoek naar telecommunicatie, micro-elektronica en hardware (TMH-onderzoek). ICT-onderzoek op andere gebieden, zoals medische informatica en bestuurlijke informatiekunde, zijn niet in de scan meegenomen.
De kennisuitwisseling met het bedrijfleven heeft voor ICT-onderzoekers geen hoge prioriteit, zo schrijven de onderzoekers. Andere werkzaamheden, zoals onderwijs en onderzoek, krijgen meestal voorrang. Wanneer ICT'ers wel samenwerken met het bedrijfsleven, dan blijkt dat vaak tot een 'positieve bijdrage' te leiden aan 'het bijstellen van het eigen onderzoek'.
Met name bedrijven zoals Philips, Lucent Technologies, Ericsson en KPN spelen een spelen een belangrijke rol in de kennistransfer. Zij fungeren volgens het rapport 'als een spin in het kennisweb', omdat ze allerlei kennisinstellingen met elkaar verbinden.
Volgens het rapport is het momenteel niet makkelijk om een wetenschappelijke ondernemer ('scientific entrepreneur') te zijn. Het wetenschappelijke beoordelingssysteem voor onderzoek werkt het aangaan van samenwerkingsverbanden met het bedrijfleven tegen. Er zijn vele initiatieven geweest, maar de meeste daarvan hebben tot weinig resultaat geleid, zo schrijven de onderzoekers.
De beeldvorming van bedrijven en ICT-onderzoekers over en weer moet volgens TNO bijgesteld worden. ICT-onderzoekers worden beschouwd als te weinig op toepassing gericht en bedrijven zouden niet genoeg interesse hebben voor fundamentele basiskennis. Mislukte initiatieven 'dragen bij aan het bestendigen van de heersende beelden'.
Uit de conclusies valt een pleidooi te destilleren voor verdere stimulering van de samenwerkingsverbanden in het ICT-onderzoek. Het ministerie van onderwijs wil pas reageren als het gehele rapport gepresenteerd is.