Doek valt voor U-Techno

| Redactie

U-Techno, het voormalig Centraal Magazijn van de UT, gaat dicht. Per 1 januari verdwijnt daarmee tevens de fietsenwerkplaats van de campus, die eind 1999 met veel vlagvertoon aan U-Techno werd toegevoegd in het kader van het UT-vervoersplan. Harry Kolkman, beheerder van U-Techno, is verbijsterd. Het liefst ziet hij zijn complete toko gehandhaafd, maar voortzetting van de fietsenwerkplaats is in zi

U-Techno, het voormalig Centraal Magazijn van de UT, gaat dicht. Per 1 januari verdwijnt daarmee tevens de fietsenwerkplaats van de campus, die eind 1999 met veel vlagvertoon aan U-Techno werd toegevoegd in het kader van het UT-vervoersplan.

Harry Kolkman, beheerder van U-Techno, is verbijsterd. Het liefst ziet hij zijn complete toko gehandhaafd, maar voortzetting van de fietsenwerkplaats is in zijn ogen toch wel het minste: 'Ik ben ervan overtuigd dat de fietsenwerkplaats bestaansrecht heeft op de campus. En als het college van bestuur zegt dat het tonnen kost om de werkplaats na 1 januari open te houden dan is dat bezijden de waarheid.'

Zes jaar geleden werd het zwaar verliesgevende Centraal Magazijn omgevormd tot U-Techno, dat technische materialen inkoopt en doorlevert aan de faculteiten. Kolkman werd beheerder en slaagde erin om het tekort terug te dringen van vijfeneenhalve ton naar ruim één ton. Eind 1999 werd in een paar weken tijd een werkplaats voor het opknappen en repareren van fietsen bij U-Techno geïnstalleerd, in het kader van het UT-beleid om het fietsgebruik van medewerkers te stimuleren. Twee gedetacheerde medewerkers van de gemeentelijke Dienst Complementaire Werkvoorziening vonden er een baan.

Dat na twee jaar het doek al weer moet vallen voor de rijwielherstellers wil er bij Kolkman niet in. 'We hebben tussen de twee- en tweeëneenhalfduizend studenten en medewerkers als klant en we verkopen 500 opgeknapte tweedehandsfietsen per jaar. Vorig jaar draaiden we al break even en dit jaar maken we winst. En met een beetje fantasie en ondernemingszin moet het mogelijk zijn om de werkplaats kostendekkend te laten draaien, ook al zou de rest van U-Techno niet meer bestaan,' vindt Kolkman.

'Op dat laatste punt verschillen wij dus van mening,' vult Ben Olde Agterhuis aan. U-Techno valt onder Olde Agterhuis' verantwoordelijkheid als directeur van het Facilitair Bedrijf; de fietsenwerkplaats niet, want die komt voort uit een beleidsmaatregel van het college van bestuur. Olde Agterhuis: 'U-Techno is, inclusief fietsenwerkplaats, niet kostendekkend te maken volgens ons. Daarom heb ik onze dienstraad voorgesteld om per 1 januari met U-Techno te stoppen. Het college hebben we in overweging gegeven om de fietsenwerkplaats met behulp van een subsidie in stand te houden.En dan heb ik het zeker niet over tonnen, maar over een halve ton, schat ik.'

Kolkman: 'Het is minder. En het wordt nog minder, want onze klantenkring groeit nog steeds, vooral bij studenten. Zeker als het fietsprivéplan straks begint te werken. Ik vraag me trouwens af waarom de UT ons helemaal niet heeft betrokken bij dat plan, al was het alleen maar voor het uitvoeren van de onderhoudscontracten.'

Olde Agterhuis: 'Op zich vraag ik me ook af of dat nooit door PA&O overwogen is. Maar op dit moment is het zo dat het college heeft besloten om U-Techno op te heffen, inclusief de fietsenwerkplaats. Uit bedrijfseconomisch oogpunt, en in het licht van de komende bezuinigingsronde begrijp ik dat wel, met alle respect voor mijn medewerkers die de afgelopen jaren hun ziel en zaligheid in hun werk hebben gelegd. Wel heb ik het college, naar aanleiding van de recente discussie in het Overlegorgaan Personeelszaken, nogmaals aangeboden om een acceptabel bedrijfsplan voor de fietsenwerkplaats te maken, mocht het CvB ertoe besluiten om het relatief geringe tekort bij te passen, om andere dan bedrijfseconomische redenen.'

Het betrekken van de 'eigen' rijwielherstellers bij het nieuwe fiets-privéplan is wel overwogen, volgens Robert van den Boezem, hoofd arbeidsvoorwaarden van PA&O: 'Maar dat zou betekenen dat je de fietsenwerkplaats tot een professionele fietsenzaak moet ombouwen. En zoals Hans Roosendaal namens het CvB vorige week al tegen de universiteitsraad zei: de UT kan zich in het licht van de huidige omstandigheden niet bezighouden met niet-primaire activiteiten die extra geld kosten, hoe aardig die faciliteit en hoe betreurenswaardig het voor de betrokkenen ook is. En wat die onderhoudscontracten betreft: als iemand een nieuwe fiets koopt, zal het onderhoud in de meeste gevallen bij de leverancier plaatsvinden, is onze inschatting.'

Volgens Van den Boezem is de sluiting van U-Techno nagenoeg definitief: 'Het college heeft besloten en er ligt een positief advies van de dienstraad. Alleen het reorganisatieplan moet nog aan het OPUT worden voorgelegd.'

Kolkman: 'Ik wil er voor mezelf en voor mijn collega's alles aan gedaan hebben om dit werk hier te houden. Ik laat het er ook niet bij zitten. Ik heb alles nog eens op papier gezet en dat zal ik het college binnenkort toesturen. Dan hebben ze tenminste de goede feiten en cijfers voor zich, want er wordt nu te snel geoordeeld op basis van allerlei aannames en een ondoorzichtige boekhouding. Als er zomaar gesproken wordt over tonnen tekort bij een zelfstandige fietsenwerkplaats, dan raakt mij dat diep. Heel diep.'

De fietsenwerkplaats: ... ruim tweeduizend klanten per jaar ...
De fietsenwerkplaats: ... ruim tweeduizend klanten per jaar ...

Harry Kolkman neemt felicitaties in ontvangst bijde opening van zijn werkplaats.
Harry Kolkman neemt felicitaties in ontvangst bijde opening van zijn werkplaats.

Hoofd Personeelszaken Peter Horsch opent het nieuwe bedrijfje (eind september 1999).
Hoofd Personeelszaken Peter Horsch opent het nieuwe bedrijfje (eind september 1999).

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.