In het onderzoek wordt onder salaris de optelsom verstaan van de vaste en variabele vergoedingen, zoals bedrijfsspaarregelingen, auto van de zaak en aandelenopties. Gemiddeld maakt het vaste deel van het salaris bij ingenieurs 88 procent van het totaal uit. Opmerkelijk is, dat in 1999 nog 92 procent niet-variabel was.
De gevolgde studierichting heeft weinig invloed op het ingenieurssalaris. Het verst van het gemiddelde verwijderd zijn - in negatieve zin - de bouwkundigen met f 86.000, en aan de andere kant de technisch natuurkundigen met f 112.000. Van veel meer invloed op de hoogte van het salaris is de werkervaring. Hierdoor varieert het salaris van f 74.000 voor ingenieurs met minder dan vijf jaar werkervaring tot f 144.000 voor ingenieurs met meer dan 24 jaar ervaring.
Kleinere salarisverschillen treden verder op door de regio waarin een bedrijf gevestigd is. Opvallend is dat de regio Noord/Oost met een gemiddeld ingenieurssalaris van f 95.000 enigszins negatief afsteekt bij de regio's West/Midden (gemiddeld f 99.000) en Zuid (f 105.000). De branche waarin men werkzaam is (overheid, dienstverlening of industrie) maakt voor het salaris niet uit. De omvang van het bedrijf, gemeten naar de bedrijfsomzet in Nederland, daarentegen wel. Bij een bedrijf met een jaaromzet van minder dan 5 miljoen gulden is het gemiddelde salaris f 92.000. Dit loopt langzaam op naar f 109.000 bij een bedrijf met een omzet van meer dan een miljard.
Een factor die een beduidend grotere invloed heeft op de hoogte van het jaarsalaris is het aantal personen waaraan leiding wordt gegeven. Wie geen leiding geeft moet het doen met f 87.000, terwijl ingenieurs die aan meer dan tien werknemers leiding geven op f 128.000 mogen rekenen.
Aan emolumenten gaat er ook het een en ander om onder de ingenieurs. Zo kan 31% van hen beschikken over een lease-auto of een auto van de zaak met een gemiddelde waarde van f. 46.500, en dat is dan meestal een Golf, Passat of Astra. Veertig procent heeft bovendien een mobiele telefoon van de zaak en dertig procent beschikt over een laptop.
Uit het onderzoek, uitgevoerd door bureau De Breed & Partners, blijkt verder dat het zakelijk internetgebruik van de ingenieurs in een jaar met 12% gestegen is, van 64 naar 76. Slechts negen procent krijgt een vergoeding voor het thuisgebruik van internet.