Newcom loopt als een trein

| Redactie

Goed voorbeeld van ondernemendheid: Newcom research. Een onderzoeksbureau, opgezet en volledig bemand door TCW-studenten. Sinds vorig jaar juni een officiele onderneming. Loopt als een trein, de opdrachten stromen binnen. 'We zijn in een half jaar tijd gegroeid van twee naar twaalf vaste medewerkers', zegt Neil van der Veer, de oprichter van het bedrijf. Daarnaast nog eens vijftien oproepbare tele

Goed voorbeeld van ondernemendheid: Newcom research. Een onderzoeksbureau, opgezet en volledig bemand door TCW-studenten. Sinds vorig jaar juni een officiele onderneming. Loopt als een trein, de opdrachten stromen binnen.

'We zijn in een half jaar tijd gegroeid van twee naar twaalf vaste medewerkers', zegt Neil van der Veer, de oprichter van het bedrijf. Daarnaast nog eens vijftien oproepbare telefonisten en een heel netwerk om het bedrijf heen. 'En nog steeds zijn we op zoek naar nieuwe TCW-studenten.' zegt Van der Veer. Het vergt al met al nogal wat organisatie, maar gelukkig weet hij Linda Hartman, de office manager, naast zich om samen de kar te trekken.

Waarom gaat het zo goed met dit bedrijf? Van der Veer: 'Dat komt denk ik door het concept. Studenten brengen hun kennis in de praktijk en doen waar ze voor zijn opgeleid. Hun betrokkenheid resulteert in kwalitatief goed onderzoek.'

Hoe meet je die kwaliteit? Van der Veer: 'De onderzoeken worden uitgevoerd door ouderejaarsstudenten. Zij zijn geschoold op academisch niveau en kunnen met verse kennis de onderzoeken op een wetenschappelijke manier uitvoeren. Zij brengen direct het geleerde in praktijk. Deze eerste werkervaring is ook een pré tijdens je sollicitatie'.

De onderneming is gelieerd aan de opleiding TCW, die de nodige faciliteiten biedt. Van der Veerr prijst de samenwerking met de hoogleraren die in de raad van commissarissen zitten. 'Er vindt regelmatig een terugkoppeling plaats. Zij beoordelen de onderzoeksrapporten die wij opstellen', aldus Van der Veer. Het onderzoek in combinatie met de feedback van hoogleraren en andere docenten leidt ertoe dat steeds meer bedrijven de jonge loot op de UT weten te vinden.

Tel uit je winst dus? 'Nee, het gaat niet om winst, maar om de kwaliteit van het onderzoek. Dat waarborgt de continuïteit. De onderneming is kostendekkend. Door de goede prijs/kwaliteit-verhouding meldden zich steeds meer nieuwe bedrijven. Dus zijn er steeds weer nieuwe studenten nodig.'

Wat onderzoekt Newcom? 'Wij kunnen het gedrag, de kennis en de attitude van bepaalde doelgroepen meten, in zijn geheel of bepaalde deelaspecten hiervan. Binnen het communicatieonderzoek kunnen we verschillende fases voor de klant verzorgen: dus bijvoorbeeld of alleen de afname of de analyses of het gehele traject van het onderzoek. We onderzoeken voor de arbo- en milieudienst van de UT de arbeidssatisfactie en werkdruk binnen zes faculteiten. Daarmee brengen we in kaart wat leeft onder de medewerkers en op basis daarvan genereren we adviezen omtrent het personeelsbeleid binnen de betreffende faculteit. Maar ook een effectevaluatie van een campagne voor de GGD Rotterdam of een lezersonderzoek onder een bepaalde doelgroep zijn onderzoeken die wij volledig verzorgen.'

het newcomteam, van links af: mark de roo, linda hartman, neil van der veer, sven bos, joost mulder, arnoud van der kolk, ynkse weikamp en liesbeth van meurs. op de foto ontbreken annecoos teekens, paulien dankers, petra obbes, marco van hout, karina bakker, judith suurenbroek, gert jan geurts, simone katier en suzanne messelink.
het newcomteam, van links af: mark de roo, linda hartman, neil van der veer, sven bos, joost mulder, arnoud van der kolk, ynkse weikamp en liesbeth van meurs. op de foto ontbreken annecoos teekens, paulien dankers, petra obbes, marco van hout, karina bakker, judith suurenbroek, gert jan geurts, simone katier en suzanne messelink.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.