'Voor psychologie hoef je niet te leren'

| Redactie

Vijf studenten uit de technische hoek maakten tijdens de afgelopen tentamenperiode het tentamen Inleiding Psychologie. Gewoon voor de lol, zonder zich voor te bereiden. Ze wilden aantonen dat het vak heel eenvoudig is. Twee van hen haalden het, met een zes. `Naar ons idee zou het tentamen Inleiding Psychologie zo gemakkelijk zijn, dat je het zonder voorbereiding kunt halen', aldus de studenten. `

Vijf studenten uit de technische hoek maakten tijdens de afgelopen tentamenperiode het tentamen Inleiding Psychologie. Gewoon voor de lol, zonder zich voor te bereiden. Ze wilden aantonen dat het vak heel eenvoudig is. Twee van hen haalden het, met een zes.

`Naar ons idee zou het tentamen Inleiding Psychologie zo gemakkelijk zijn, dat je het zonder voorbereiding kunt halen', aldus de studenten. `Om te kijken of dat inderdaad zo was moesten we het maar eens proberen. Wie het hoogste cijfer haalde, zou een taart winnen.'

Zo gezegd, zo gedaan. De vijf, allen lid van studentenvereniging VGST (gereformeerde studenten in Twente), schreven zich in voor het meerkeuze tentamen van het eerstejaarsvak van de studie psychologie. In het geheel niet op de hoogte van de tentamenstof, zonder ook maar een college te hebben gevolgd, kwamen ze op maandagmiddag 5 november, compleet met verenigingsdas, naar de sportzaal.

Jelmar van der Laan (eerstejaars civiele techniek): `Het was best te doen. Ik had bij elke vraag wel een idee waar het over ging'. Ook Rutger Maclean (vijfdejaars technische bedrijfskunde) vond het tentamen aardig gaan: `Een groot deel van de vragen kon ik wel beantwoorden. Voor de rest had ik mijn speciale vierkantige dobbelsteen meegenomen.' Jacob Middag (derdejaars technische natuurkunde): `Ik had niet het idee dat ik de stof begreep, maar je kon vaak wel zien waar het antwoord heen moest gaan.'

Bij de tentamenuitslagen van afgelopen week bleek de groep twee zessen, een vijf en twee vieren gescoord te hebben. Niet heel erg denderend dus. Toch is professor Ton de Jong, docent Inleiding Psychologie, verbaasd dat de studenten het zo makkelijk hebben gehaald. `Het boek dat we bij het vak gebruiken is kwalitatief en kwantitatief aan de maat. Maar wellicht dat vanwege het inleidende karakter studenten op een andere manier al eens met de stof in aanraking zijn geweest.' Volgens de docent ligt het probleem niet in de vakinhoud, eerder aan de wijze van tentamineren. `Vanwege het grote aantal studenten heeft het vak een meerkeuze tentamen. Misschien dat we deze keer met het formuleren van de vragen wat minder gelukkig zijn geweest. Voorlopig zie ik de resultaten van deze studenten als echte uitzonderingen.' Toch laat De Jong het hier niet bij zitten. `We gaan naar aanleiding hiervan in ieder geval uitgebreid naar het tentamen kijken en waar nodig aanpassingen maken.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.