![]() |
(Foto: Arjan Reef) |
Hij was weer even het gespreksonderwerp van de dag, de Amerikaanse schaaklegende Bobby Fischer die vorige week vrijdag overleed. Zo ook bij het bedrijf Digital Game Technology, dat gespecialiseerd is in het maken van digitale schaakklokken. De schaaksport is dagelijkse kost voor vennoot Ben Bulsink. De alumnus elektrotechniek wil meer dan alleen klokken maken: hij droomt van een schaaktheater waar liefhebbers en professionals partijen spelen en toeschouwers in een lounge de wedstrijd volgen. In het pand aan de Hengelosestraat waar DGT onlangs naar toe verhuisde, is ruimte genoeg.
![]() |
Ben Bulsink op het reuzenschaakbord waar straks de glazen cel van het schaaktheater komt. (Foto: Arjan Reef) |
De verhuizing is een enorme boost voor het bedrijf, zegt Ben Bulsink (50) in de expansieruimte waar straks het theater komt. Op een impressiefoto toont hij de wilde plannen: een grote, glazen cel midden in de balzaal. Drie plasmaschermen waarop de match te volgen is hangen erboven. Het publiek zit eromheen met een borrel en een nootje, onderuitgezakt in zachte banken in de zogeheten lounge. `Met behulp van spiegelbewerking en geluidwerend materiaal merken de schakers in het `aquarium' niets van de kijkende mensen.'
Volgens de bedenker is het theater uniek in de schaakwereld. `Zo'n wedstrijdlocatie bestaat nergens.' Door een speciaal systeem, Foidos, ontwikkeld door het aan DGT gelieerde Chess Dimension, kunnen schaakliefhebbers de partijen live via internet volgen. `Het publiek ziet vanuit verschillende gezichtspunten de wedstrijd op het bord, de notatie van de zetten en videobeelden van de spelers. Ook kan de toeschouwer luisteren naar het commentaar van een grootmeester.'
Schaakverenigingen en bedrijven zullen volgens Bulsink de fysieke gebruikers van het theater zijn. `Een organisatie kan sponsors uitnodigingen om een partij te kijken. Bedrijven kunnen hetzelfde doen voor klanten, zelfs verenigingen voor hun leden.'
Waar straks het aquarium komt, staat nu nog een reuzenschaakspel van plastic en een grote vergadertafel. Verder is het er leeg. Gekleurde schilderijen aan de wand vrolijken de ruimte op. De dikke vloerbedekking ruikt nog nieuw. Een muur kleurt rood. `Dit was één groot magazijn', zegt Bulsink en hij spreidt zijn armen. `Met saaie betonnen muren en daken. De ruimte hebben we helemaal opnieuw ingedeeld en ingericht met verschillende kantoren en vergaderruimten.'
Dat was hard nodig, verzekert Bulsink. `In het vorige pand zaten directie en programmeurs bij elkaar op de kamer. Als we zaken moesten doen, was het altijd zoeken naar een geschikte plek.' Die tijd is nu voorbij. Onlangs vierde DGT uitbundig de verhuizing naar het nieuwe pand. Ex-wereldkampioen schaken Wladimir Kramnik was special guest. Bulsink - zelf geen fanatieke schaker - richtte in 1993 samen met Albert Vasse en Paul Arentz het bedrijf Digital Game Technology op. `We kenden elkaar van de studie. Ik deed elektrotechniek, van 1976 tot 1984. In die tijd ontwikkelden we digitale klokken. Eerst voor het oosterse bordspel Go, dat populair was onder studenten. Ik maakte er dertig met mijn eigen blote handen. Nog eens dertig lieten we produceren.' Maar de klok alleen bleek niet rendabel. `Ik zie ons nog gaan met de klok achterop de fiets naar speelgoedwinkels in Hengelo. Of ze er iets mee konden? Niet dus. Dit was niet de juiste weg.'
Die kwam wel na een positieve recensie over hun digitale schaakklok door wereldschaakbond FIDE. `Die erkende de klok. Toen kwam er schot in de zaak. Met een TOP-regeling van de UT zijn Albert en ik vanuit huis begonnen. Het innovatieve van onze klok was dat wij het tijdsysteem van Bobby Fischer in de klok konden bouwen. De speler krijgt dan bijvoorbeeld dertig seconden extra bedenktijd bij elke zet. Dat kun je alleen maar elektronisch regelen en daar waren wij goed in.' Verschillende Twentse ondernemingen produceerden de eerste digitale klok naar Bulsink's idee. `Ik werd om twee uur 's nachts gebeld dat het eerste exemplaar van de band rolde. Ik ben direct gaan kijken. Dat was enorm kicken. Zo'n eerste prototype is heel motiverend om door te gaan.' Inmiddels is de productie uitgebreid met vier modellen klokken waarvan er in totaal dertigduizend per jaar verkocht worden. Ook digitale schaakborden, toernooisoftware en schaakstukken behoren tot het assortiment. `Voor het brede publiek moeten we nog een slag maken wat betreft de prijs en marketing. Voor de serieuze schaker is het straks genieten. Die kan zijn hart ophalen in het theater.'