Driewielige ligfiets

| Redactie

Een ligfiets tussen de kledingrekken, en daarnaast een espressoapparaat, een boormachine met draaibare kop en een zaklamp op zonne-energie. IO-studenten exposeren in het kader van Twents Design van half augustus tot half september hun werk in de Bijenkorf in Enschede. Ook de ligfiets van Marten Kraaijvanger staat daar. `Hij is echt uniek, er bestaat geen andere fiets als deze.'

Marten Kraaijvanger en zijn ‘unieke’ ligfiets. Foto: Gijs van Ouwerkerk.
Marten Kraaijvanger en zijn ‘unieke’ ligfiets. Foto: Gijs van Ouwerkerk.

Eigenlijk bestaat zijn driewielige ligfiets al anderhalf jaar, hij stond vorig jaar ook al in de schijnwerpers tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. `Ik heb hem ontworpen als bacheloropdracht voor Flevobike Technology in Dronten. Zij hadden al een uitvoering met twee wielen en wilden ook graag een ontwerp voor een driewieler', zegt Marten Kraaijvanger (23) die nu de master emerging technology design doet bij industrieel ontwerpen.

Het bijzondere van Martens ontwerp is dat het frame tegelijkertijd als kettingkast fungeert. De ketting en de versnellingen zitten allemaal in een gesloten aluminiumframe en worden niet aan de buitenlucht blootgesteld. `Dat is een enorm voordeel, want zo kan er geen vuil bij de ketting komen en slijt die dus niet. De fiets is daardoor onderhoudsarm. Zo'n frame is echt uniek, er bestaat geen andere van in Nederland', vertelt Marten trots.

Wat verder aan de fiets opvalt, is het ontbreken van profiel op de banden. `Maar dat is niet zo bijzonder hoor', legt Marten uit. `Fietsbanden hebben eigenlijk helemaal geen profiel nodig. Een autoband is plat en daar moet het water onder afgevoerd worden. De band van een fiets is rond en gaat dus zonder problemen door het water heen. Dat fietsbanden toch profiel hebben, ligt aan de wensen van de consument. Die denkt dat profiel noodzakelijk is.'

De ligfiets van Marten is nog niet in productie en de student weet ook nog niet of het zover komt. `Flevobike probeert nu eerst de tweewielige variant in de markt te zetten. Het zou wel een eer zijn als mijn driewieler uiteindelijk ook op de markt komt.' Goedkoop zal de fiets dan niet zijn. `Vierduizend euro', weet Marten. `Dat is zo'n 1500 euro meer dan een gewone driewielige ligfiets, maar die investering verdien je snel terug doordat je geen onderhoud hebt. Met een open kettingkast ben je elk jaar al gauw honderd euro kwijt aan nieuwe tandwielen en onderhoud van je ketting.'

Ook andere UT-studenten exposeren in de Bijenkorf. De tentoonstelling wil de Enschedese bevolking laten zien wat voor vernieuwende producten IO-studenten zoal ontwerpen. Marten vindt het een hele eer dat hij de kans krijgt om zijn ligfiets hier te tonen. `Ik vind het belangrijk dat het publiek ziet dat wij niet alleen maar wetenschappelijk bezig zijn, maar ook erg praktijkgericht werken. We ontwerpen immers de dingen die de consument in de toekomst zal kopen.'

Twents Design, tweede verdieping Bijenkorf Van Heekplein Enschede, tot en met woensdag 17 september.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.