Bart van Arem presenteert de ACC aan koningin Beatrix en verkeersminister Eurlings. |
Adaptive cruise control met stop&go-functie (ACC) maakt gebruik van een radarsignaal. Je auto neemt automatisch snelheid terug als de radar meet dat je voorganger langzamer rijdt. Dit heeft zowel voordelen voor de doorstroming als voor het milieu. Van Arem: `Je kunt hierdoor op een kortere afstand volgen, want het systeem schakelt namelijk de menselijke reactietijd uit. Daardoor verloopt de doorstroming geleidelijker en dus efficiënter. Behalve dat minder snel een file ontstaat, scheelt het ook in het brandstofverbruik.'
Het systeem is effectief. Als tien procent van de auto's een ACC gebruikt, zorgt dat voor dertig procent filevermindering. Wanneer de helft van alle automobilisten beschikt over het systeem, kan de filekans zelfs met zestig procent worden teruggenomen. BMW bouwt de ACC volgens Van Arem al bij enkele modellen in. `Dat kost nu nog wel tweeduizend euro, maar die prijs gaat uiteraard zakken.'
Van Arem mocht zijn onderzoeksresultaten deze zomer bespreken met CDA-minister Eurlings van Verkeer en met koningin Beatrix. `Het ministerie nodigde mij uit voor een werkbezoek van de koningin in het kader van een reeks bijeenkomsten over technische innovatie', vertelt Van Arem. `Het leuke is dat de koningin zich echt in het onderwerp had verdiept. Ze discussieerde inhoudelijk met ons mee. We hadden daar ook een auto die uitgerust was met het systeem. Zo konden we laten zien dat het dus beslist niet om toekomstmuziek gaat.'
Volgens Van Arem reageerde, behalve de koningin, ook minister Eurlings erg enthousiast. `Het wordt nog interessant welke rol de overheid hierin kan spelen', verwacht de hoogleraar. `Ik zie de minister al in de Kamer verkondigen dat hij subsidie verleent aan de ACC. Dat ligt moeilijk, want het systeem wordt voorlopig alleen nog maar in de zwaardere en dure modellen ingebouwd. Politiek is dat dus onhaalbaar. Je moet meer denken aan het stimuleren van onderzoek en publiciteitscampagnes.'
Van Arem is aan de UT deeltijdhoogleraar. Hij werkt hier twee dagen in de week, de rest van zijn tijd werkt hij voor TNO in Delft. Zijn onderzoek moet het autorijden comfortabeler, maar ook veiliger maken. De ACC is slechts één van die bestuurderondersteunende systemen waar zijn vakgroep onderzoek naar doet. In mei organiseerde Van Arem in Eindhoven nog het Intelligent Vehicles Symposium. `Daar demonstreerde Mercedes bijvoorbeeld een systeem voor voetgangerdetectie. Als de auto een overstekende voetganger nadert, remt het systeem af. En hard ook, je maakt dan echt een noodstop.'
Ander lopend onderzoek waar Van Arem veel van verwacht, gaat over de communicatie tussen voertuigen. `De adaptive cruise control reageert alleen op je voorganger, maar je wilt ook graag weten wat er verder voor je op de weg gebeurt. Met een WiFi-achtig netwerk kun je auto's gevaarlijke situaties aan elkaar laten doorgeven, tot over een lengte van wel twee kilometer. Je kunt dan denken aan mist of gladheid, maar ook aan een boom die op de weg is gewaaid of een vrachtwagen die gevaarlijk op de vluchtstrook staat. Binnen vijf jaar zullen de eerste auto's hiermee zijn uitgerust en ik verwacht dat het over tien jaar heel normaal is.'