Op wieltjes in Le Mans

| Redactie

Le Mans geniet mondiale bekendheid vanwege zijn 24 uursrace met snelle auto's. Maar dat je als sportfanaat op het parcours ook prima op skeelers uit de voeten kan bewees Lianne Zevenbergen. Samen met acht andere leden van De Skeuvel deed zij afgelopen zomer in Frankrijk mee aan een estafette met een lengte van een etmaal. Om beurten een rondje van vier kilometer en 's nacht een paar rondjes extra

Le Mans geniet mondiale bekendheid vanwege zijn 24 uursrace met snelle auto's. Maar dat je als sportfanaat op het parcours ook prima op skeelers uit de voeten kan bewees Lianne Zevenbergen.

Samen met acht andere leden van De Skeuvel deed zij afgelopen zomer in Frankrijk mee aan een estafette met een lengte van een etmaal. Om beurten een rondje van vier kilometer en 's nacht een paar rondjes extra om de rest van de crew wat slaap te gunnen. Geen alledaagse klus.

Het sfeertje daar in Frankrijk had volgens de UT-studente met de lange adem wel iets weg van de Batavierenrace. `Alleen', zegt ze, `in plaats van schoenzolen op het asfalt hoorde je nu alleen het rollen van de wieltjes. Een merkwaardig geluid. Eenmaal in slaap bleef het maar rollen.'

Ongeveer vijfduizend Europese skeeleraars verdeeld over zeshonderd teams markeerden dit mondiale mammoetevenement. De 24 uur van Le Mans is dus meer dan snelle auto's. Dat heeft Zevenbergen nu aan den lijve mogen ervaren. Onderweg in haar rondjes bleef ze verschoond van pech of valpartijen en dat gold gelukkig ook voor de andere leden van het team uit Enschede. Zevenbergen zegt dat dit vooral te danken was aan de goede verlichting op de baan.

En dan de estafette zelf. Een wedstrijd op zich waarbij iedere deelnemer op de baan een soort transponder kreeg opgeplakt om de tijd te registreren. En net als het bekende hesje bij de Batavierenrace moest ook in Le Mans de transponder worden overgegeven bij elke aflossing.

's Nachts werd de crew opgesplitst en deed de helft van het team het eerste deel van de nacht de ogen dicht en de andere helft het tweede deel. Gevolg daarvan was wel dat de afgeslankte nachtploeg twee keer zoveel rondjes moest skeeleren en dus dubbel aan de bak moest. Dubbel zoveel pijn ook. Maar de UT-studente relativeert. `Ach', zegt ze, `het was wel te doen, maar ik was wel blij dat we een paar uur konden slapen. Als we aan één stuk waren doorgereden waren we mogelijk in de problemen gekomen.'

Zevenbergen reed zelf achttien rondjes van vier kilometer. Daar deed ze steeds acht of negen minuten over. Haar snelste ronde ging in zeven minuten. Over het zuigende asfalt zegt ze: `Best wel pittig. Ook al omdat er een klimmetje van een kilometer in het parcours was opgenomen. Na een paar rondjes ga je dat wel voelen. Maar de moraal binnen het team was zo sterk dat we ons daardoor niet hebben laten afschrikken.'

De enige smet op het spektakel was dat de skeelerende studente na de finish door haar rug ging. `Maar gelukkig was dat na de finish. In Nederland ben ik weer aardig opgelapt door de fysio.' De Skeuvelaars finishten met een  138ste  plaats (van de 600) in de subtop. In totaal werden 143 ronden afgelegd. Met die klassering kan ook Zevenbergen leven. `We kwamen niet naar Le Mans om een topprestatie neer te zetten. We deden mee voor de gezelligheid en gezellig was het.'

Lianne Zevenbergen. Foto: Arjan Reef.
Lianne Zevenbergen. Foto: Arjan Reef.

Naam: Lianne Zevenbergen
Studie: biomedische technologie
Leeftijd: 24 jaar
Sport: schaatsen en skeeleren
Club: DSV De Skeuvel
team de skeuvel in de 24 uurs race

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.