UT stelt parkings open voor FC

| Redactie

Een nieuw mobiliteitsplan om het verkeer tijdens thuiswedstrijden van FC Twente en evenementen in Go Planet Parc en op de nieuwe IJsbaan Twente in goede banen leiden, werd afgelopen vrijdag in Go Planet gepresenteerd. Eén maatregel ten behoeve van de parkeermogelijkheden is het openstellen van de parkeerplaatsen op de campus. De UT werkt hier belangeloos aan mee.

Een goed verkeersplan is nodig om de bereikbaarheid van en naar het stadion, Go Planet Parc en de schaatsbaan optimaal te houden. Zeker nu de tweede ring op stadion de Grolsch Veste is gebouwd en er in totaal 5600 parkeerplaatsen bij moeten komen. `Daarvoor hebben we contact gehad met de bedrijven op het Business & Science Park. Zij stellen hun parkeerplaatsen open. Ook in de UT vonden we hierin een partner', zegt Eugenio Porcu, manager stadionzaken. In totaal zijn er 1021 parkeerplaatsen te gebruiken op de campus. `De verschillende locaties zullen één voor één volstromen. We beginnen achter op het UT-terrein bij de gebouwen Horst en Cubicus. De slagboom aan de Horstlindelaan gaat omhoog en we

willen hier met name het autoverkeer vanuit onder meer Oldenzaal, Denekamp en De Lutte opvangen', aldus Porcu. Zijn deze twee locaties vol dan is het terrein bij de Hogekamp en achter de Vrijhof aan de beurt. Daarna zijn achtereenvolgens de parkeerplaatsen voor het Paviljoen, het Hogedruklab, Langezijds en de Spiegel aan de beurt `We hebben voor deze volgorde gekozen om zo min mogelijk verkeer rondom het stadion te krijgen. Bezoekers kunnen vanaf de bestaande bushaltes op de campus met pendelbussen die af en aan rijden naar het stadion.'

Per seizoen gaat FC Twente ongeveer twintig keer gebruik maken van de UT-parkeerplaatsen.

Daarvoor zijn twee ingangen beschikbaar: de inrit via de slagboom bij de Horstlindelaan en de hoofdingang bij Charlie. Wegen die niet bestemd zijn voor de voetballiefhebbers worden met verkeersborden en stewards afgezet. Bewoners kunnen er na verificatie wel gewoon langs. Bij binnenkomst aan de buitenzijde van de campus vindt geen controle op pasjes plaats, schrijft het mobiliteitsplan. Dat levert teveel oponthoud en verkeersstagnatie op. Na afloop van een wedstrijd rijden pendelbussen de supporters via een vaste route weer naar de parkeerplaats en verlaten de bezoekers via een vaste route het terrein. Het aansturen van de verkeersregelaars blijft in handen van de beveiliging van de UT.

`De stewards staan onder leiding van de bewakingsdienst', legt David Korringa, directeur van het Facilitair Bedrijf, uit. `We hebben daarvoor een contract met FC Twente.' Lacht: `Nee, we krijgen er geen financiële middelen voor. Het is een vriendendienst. De voetbalclub kampt met een tekort aan parkeerplekken. De wedstrijden zijn in het weekend. Dan is het hier niet op z'n drukst. Het kan dus best.' Zaterdagavond speelt Twente zijn eerste thuiswedstrijd tegen NEC. `Dan zal moeten blijken of het werkt', aldus Korringa.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.