Leerproces centraal

| Redactie

Met een brainstormsessie en een vernieuwde website heeft het Solarteam 2009 afgelopen week afgetrapt voor de World Solar Challenge die over ruim een jaar in Australië wordt verreden. Het team heeft er bewust voor gekozen zijn doelen voorlopig niet uit te drukken in een eindresultaat in de race. `We zijn en blijven een studententeam, dus het leerproces staat centraal.'

Het nieuwe Solarteam, van links af: Marit Lintsen (21, industrieel ontwerpen UT),
Het nieuwe Solarteam, van links af: Marit Lintsen (21, industrieel ontwerpen UT),

Katrin Semlianoi (23, communicatiewetenschap UT), Axel de Vries (24, industrieel product ontwerpen Saxion), Anne Leenstra (20, advanced technology UT), Tim Ellenbroek (22, elektrotechniek UT), Tim Plattel (20, werktuigbouwkunde UT), Christiaan Heineman (21, werktuigbouwkunde Saxion), Roeland Weigand (21, werktuigbouwkunde Saxion), David Bakker (24, werktuigbouwkunde Saxion), Daniel Kunst (21, industrieel ontwerpen UT), Haico Stegink (20, werktuigbouwkunde UT), Koen Hazebroek (21, technische natuurkunde Saxion), Mart Bruinja (22, werktuigbouwkunde UT), Pepijn Pennings (21, werktuigbouwkunde UT), Winfried Wesche (24, commerciële economie Saxion), Emiel Koopmans (20, werktuigbouwkunde UT) en Koen Geerlinks (21, werktuigbouwkunde UT). Foto: Arjan Reef

In het T-Xchangelab in de Horst brainstormde het nieuwe Solarteam afgelopen donderdag over de doelstellingen van het team en over de zonneauto Twente One die afgelopen jaar zesde werd in de race door de Australische woestijn. Het team bestaat uit elf UT- en zes Saxionstudenten. Omdat het de eerste bijeenkomst was, vond hij achter gesloten deuren plaats.

Katrin Semlianoi (23), vierdejaars student communicatiewetenschap aan de UT en woordvoerder van het team, benadrukt dat de sessie `erg levendig en motiverend' was. Over de doelstelling wil ze al wel een tipje van de sluier oplichten. `We hebben besloten dat het leerproces centraal moet komen te staan. We zijn een studententeam en willen dat ook blijven. We hebben bewust ervoor gekozen nog niet na te denken over een klassering in de race, we willen de komende maand bovenal veel leren, analyseren en een teamband creëren.'

De belangrijkste beslissing die het Solarteam de komende twee maanden moet nemen, is of er een volledig nieuwe auto wordt gebouwd of dat de zonnewagen van vorig jaar, de Twente One, wordt verbeterd. Het staat in ieder geval niet zonder meer vast dat er een nieuwe zonnewagen komt. Semlianoi: `Het laatste team heeft een hele innovatieve auto gebouwd. Tijdens het brainstormen hebben we de sterke punten van de wagen besproken, net als de dingen die verbeterd kunnen worden. De komende tijd gaan onze mechanica- en elektronicateams aan de oude wagen sleutelen en nemen we de beslissing of we met de Twente One verdergaan of dat er een nieuwe auto komt.'

Naast vorderingen maken aan de technische kant, wil het team ook snel vooruitgang boeken op het gebied van marketing. `We hebben een grotere bekendheid nodig. Iedereen denkt meteen aan Delft als het over de World Solar Challenge gaat. Er zijn nog steeds mensen in de regio die niet weten dat we in Twente ook een eigen auto maken. Dat moet vlug veranderen', aldus Semlianoi. Begin oktober volgt er een officiële presentatie van het team voor media en sponsors.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.