Lekker je hoofd leegmaken

| Redactie

Vieze handen, de leden van studentenkartvereniging A la Kart houden er wel van na een dag hard studeren. En dus was de harde kern van de club vorige week woensdag present bij een van de laatste sleutelavonden van het winterseizoen. Want voordat het raceseizoen kan beginnen moeten de karts onder handen worden genomen.

Alles uit elkaar halen dus, onderdelen vervangen, smeren, poetsen en afstellen en vervolgens de boel weer in elkaar zetten. En dan maar hopen dat je geen stapel boutjes en moertjes overhoudt.

`Het echte kartseizoen loopt voor ons van april tot de herfst', vertelt A la kart-voorzitter Nistal Wloczysia, gehuld in een overall en met besmeerde handen. `In de wintermaanden zijn we vooral druk met het grondige onderhoud van de drie karts die we in bezit hebben.' Dat komt neer op ongeveer zes avonden sleutelen in het hok onderin de Bastille. Een flinke klus, want de karters gaan niet voor half werk. `We halen alles helemaal uit elkaar, controleren de onderdelen, en zo nodig vervangen we ze. Daarnaast wordt alles gesmeerd, gepoetst en afgesteld.'

De sleutelende leden zijn geen professionals, maar toch weten ze duidelijk van wanten. Nistal: `Als je nieuw bent word je door de meer ervaren leden wegwijs gemaakt, en zo leer je alles vanzelf.' Terwijl de voorzitter vertelt zijn anderen druk met het uitlijnen van een stel wielen en is weer een ander clubje een vierwieler flink aan het oppoetsen. Dat zijn relatief simpele klussen. `Het vervangen van het tandwiel is bijvoorbeeld veel lastiger. En ook het optimaal afstellen van de kart is niet eenvoudig,' vult een ander lid aan.

Nistal vindt het erg jammer dat zijn vereniging weinig bekendheid geniet op de UT. `Momenteel tellen we veertig leden, waarvan vijftien erg actief, maar dat moeten er veel meer worden.' Raceliefhebbers kunnen namelijk voor een prikkie bij de vereniging terecht. `Voor zestig euro mag je het hele jaar zo veel karten als je wilt op onze vaste baan in Oldenzaal, en als je nu lid wordt kost het zelfs maar 45 euro. Je moet wel zelf de benzine betalen maar dat is maar een paar euro voor een hele middag scheuren.' Voor twijfelaars heeft de club ook een gunstige deal: voor 15 euro mag je een hele middag mee racen, en als je daarna besluit lid te worden krijg je die 15 euro nog terug ook.

Vanaf volgende maand gaat er niet alleen weer getraind worden in Oldenzaal. `We gaan ook naar banen in het buitenland, organiseren leuke weekenden en doen mee met wedstrijden. En we zijn ons inmiddels ook aan het richten op de autosport, zeg maar het echte werk.' Niet dat de karts van de vereniging geen racemonsters zijn. `Onze Honda viertakt motors van 390 cc leveren 15 pk. We hebben ze gekozen omdat ze relatief weinig onderhoud vragen maar wel ontzettend snel, negentig kilometer per uur, gaan.'

De jongens hebben veel zin om weer de baan op te gaan. Maar dan moeten ze nog wel een paar uur hard aan het werk. Mèt het goede gereedschap. `Jongens, wie heeft steeksleutel dertien gezien? Ik heb `m echt nodig en net lag hij hier nog,' roept een van de klussende jongens die al een paar minuten wanhopig naar zijn materiaal zoekt. Buiten die irritaties is het klussen volgens de leden enorm ontspannend. `Ook als technische student ben je namelijk vooral met je hoofd bezig, en dus is het lekker dat je hier met je handen aan de slag kunt.'

(Foto's: Frans van der Veeken)

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.