Ludiek protest tegen geldverspilling

| Redactie

Ruim 4,2 miljoen voor het nieuwe UT logo? Ongehoord, vindt IO-student Daniël Poolen. Als protest nam hij samen met docent Robert Wendrich een ludiek filmpje op. Daarin steken zij vooral de draak met de punt in het nieuwe logo. Binnen een dag was het filmpje op Youtube al meer dan driehonderd keer bekeken.

De film is onlangs op een middag opgenomen in de gangen van de Horst. Met Daniël achter de camera en Robert Wendrich in beeld. Het is een mix van fragmenten uit de introductiefilm van Studio Dumbar, waarin directeur Tom Dorresteijn vertelt over het logo Universiteit Twente (met punt) en beelden van Wendrich die met een enorme schuimen punt in verschillende poses door de gangen van de Horst rent. Het geheel is afgemixt met een stevige beat.

De aanleiding voor het filmpje is het nieuwe logo, vertelt Daniël. ‘Het is vreemd dat de ontwerpstudio miljoenen krijgt om de UT een nieuw smoel aan te meten terwijl binnen de UT een hele ontwerpopleiding is die ook kennis van zaken heeft. Waarom worden die interne experts niet ingeschakeld? Nu is de nieuwe huisstijl gemaakt door mensen die de universiteit nauwelijks kennen en hier misschien één of twee keer zijn geweest.’ Bovendien vindt Daniël het bedrag dat de UT aan Studio Dumbar moet betalen ongehoord. ‘Dat is ook de mening van studenten en afgestudeerden die ik heb gesproken.’

De film is niet alleen een protest tegen de miljoenen euro’s maar Daniël wil ook laten zien hoe makkelijk je een ‘glad verhaal en mooi geprietpraat’ over het logo onderuit kunt halen. ‘Eigenlijk zijn de woorden van studio Dumbar niets anders dan lege woorden. En dan vooral dat Universiteit Twente punt. Nou, als dat zo belangrijk is dan maken wij daar met onze film ook een punt van.’

Bekijk het filmpje op http://www.youtube.com/watch?v=bpgC7hL15Uc

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.