Droger uit, stekkers uit het stopcontact

| Redactie

Smeltende ijskappen, uitgeputte energiebronnen; duurzaamheid is een actueel en urgent topic. De UT stond gisteren, net als acht andere universiteiten, in het teken van de Dag van de Duurzaamheid. Speciale gast was Jan Terlouw. UT-onderzoekers Winnie Gerbens en Vincent Bakker spraken in het Amphitheater over hun onderzoek naar groene thema's. Het UT-Nieuws sprak vooraf met hen.

Energie besparen is makkelijk, goed voor het milieu en de portemonnee. Trek je telefoonlader uit het stopcontact en zet elektrische apparaten uit in plaats van op stand-by. `Dat scheelt zo vijf tot tien procent op de energierekening', vertelt promovendus Vincent Bakker. Nog zo'n energievreter is de droogtrommel, die kost zo'n twee kwartjes per keer.

Veel energie kun je besparen met de nieuwe HRe-ketels, die behalve warmte ook elektriciteit maken en dat allemaal in huis. Bakker doet onderzoek naar efficiënt gebruik van die ketels. `Die zijn al veel effectiever dan energiecentrales waarin datzelfde proces plaatsvindt. Met een percentage van negentig tegenover veertig procent. Ik onderzoek hoe de ketel nog efficiënter gebruikt kan worden door hem op het juiste moment van de dag aan en uit te zetten. Dat kan een enorme besparing opleveren.' Enige nadeel is dat aan de basis van de nieuwe HRe-ketel nog grijze energiebronnen liggen. `Dat is misschien niet zo duurzaam, maar uiteindelijk bespaar je wel energie.'

Eigenlijk is duurzaamheid een containerbegrip vindt Winnie Gerbens. `Het woord heeft zo'n brede definitie dat het te pas en te onpas wordt gebruikt.' Zelf doet ze in de vakgroep waterbeheer onderzoek naar het waterfootprint, zoals ze het zelf noemt `een heel klein onderdeel van de duurzaamheid'. Daarvoor onderzocht ze hoeveel water er nodig is om producten te kunnen maken. Een belangrijk onderzoek, zegt Gerbens: `Water is beperkt beschikbaar, daar moeten we het mee doen. Dan is het belangrijk om te weten hoe je daar efficiënt mee om kunt gaan.'

Gerbens en Bakker juichen het initiatief voor de dag van de duurzaamheid toe. Want volgens Gerbes is de aandacht voor het milieu aan het wegzakken. `Milieu moet juist hoog op de politieke agenda blijven staan. Het is zinnig dat we beseffen dat we tegen grenzen aanlopen. Water en fossiele brandstoffen zijn maar één keer in te zetten.' Bakker benadrukt vooral het belang om de bewustwording te vergroten. `Veel mensen willen wel minder verbruiken, maar ze weten niet hoe. Als je dat wel weet dan ga je bewuster leven.'

Voor de Universiteit Twente is het volgens de onderzoekers nu de uitdaging om mee te gaan in de ontwikkelingen rond duurzaamheid. Gerbens: `Als je nu het terrein opkomt is niets zichtbaar, geen windmolens, geen zonnepanelen, dat is jammer.' Promovendus Bakker denkt dat duurzaamheid zeker een thema is binnen de UT. `Het is zelfs een hot topic. Er gebeurt wel iets, alleen is dat aan de buitenkant nog onvoldoende zichtbaar.'

Vincent Bakker
Vincent Bakker

Winnie Gerbens
Winnie Gerbens

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.