Eigen kweek

| Redactie

De opleiding communicatiewetenschap, tot vorig jaar toegepaste communicatiewetenschap, bestaat vijftien jaar en dat wordt deze week gevierd met een galadiner, een reünie en een groot feest. De UT blijkt een aantrekkelijke werkgever voor TCW-alumni. Bijna de hele communicatieafdeling van de faculteit GW bestaat uit eigen kweek en ook veel andere communicatiemedewerkers binnen deze universiteit zijn aan de UT opgeleid. `Werkomgeving is heel inspirerend'

Myrthe Swaak
Myrthe Swaak
(Foto's: Arjan Reef)

Myrthe Swaak (22) studeerde TCW tussen 2004 en augustus 2008. Een dag na haar afstuderen begon ze als communicatiemedewerker voor de studie communicatiewetenschap bij de faculteit GW. `In het bedrijfsleven is een communicatiefunctie specialistischer.'

`Iedereen denkt dat je na je studie naar het westen moet, maar van mij hoeft dat niet zo. Enschede is ook een heel leuke stad en in ons vakgebied is er genoeg werk', meent Swaak. `Toevallig was er een vacature toen ik bezig was met afstuderen. Ook de studenten werden uitgenodigd te reageren. Ik was binnen vier jaar klaar met mijn studie en vond het nog niet zo nodig om al van de UT weg te gaan. Op alle communicatieafdelingen binnen de universiteit werken mensen uit eigen kweek. Ik weet niet of de UT daar gericht naar zoekt, maar ik vind het wel een voordeel als je je opleiding hier hebt gedaan. Je weet waar je over praat. Al ben je als student gericht op een of een paar specialisaties. Sinds ik hier werk heb ik van alle richtingen iets geleerd.

Dit jaar is er veel veranderd in de opleiding communicatiewetenschap. Het is leuk om daar bij te zijn. Communicatiemedewerker aan de UT betekent heel veel verschillende dingen doen: werving, voorlichting, interne communicatie, wetenschapscommunicatie. Die mix maakt het leuk, in het bedrijfsleven zou je veel specialistischer bezig zijn. De functie die ik doe, bevalt me goed. Er zit genoeg uitdaging in om scholieren te verleiden voor deze opleiding te kiezen. Ik denk niet na over waar ik over vijf jaar sta, daar ben ik nooit mee bezig geweest. Ik vermoed wel dat het een functie op de UT zal zijn. Dat is een inspirerende omgeving en je werkt dicht bij je doelgroep.'

`Met veel dingen tegelijk bezig zijn'

Vera van Venrooij
Vera van Venrooij

Vera van Venrooij

`Toevallig belde mijn afstudeerbegeleider deze week. Mijn onderzoek wordt binnenkort gepubliceerd', vertelt Van Venrooij. `Ik wilde nooit het onderzoek in, nu twijfelde ik toch even. Ik mis soms de kritische en diepgaande wetenschappelijke benadering. Maar vier jaar aan een promotie werken, dat zie ik niet zitten.

`Direct na mijn afstuderen heb ik al op een communicatiefunctie aan de UT gesolliciteerd, maar ik kwam niet in aanmerking omdat ik niet intern was. Terwijl ik pas was afgestudeerd. Na een paar maanden uitzendwerk heb ik als marketing/communicatieadviseur bij reclamebureau De Firma in Hengelo gewerkt. Echt superleuk! Maar het werd crisis, de grootste klant liep weg, ik had steeds minder te doen en via het principe last in, first out moest ik er na een jaar uit. Een vriendin werkte toen al op de UT. Via haar heb ik toen gepeild of ik voor deze baan een kans zou maken. Ik wilde hier graag werken. Je kent de omgeving, de mensen en veel vrienden zitten hier nog.

`In mijn werk ben ik met zoveel verschillende dingen tegelijk bezig. Marketingplannen schrijven, brochures en folders maken, de website bijhouden, voorlichtingsactiviteiten organiseren. Ik ben nu bezig met een spel voor bestuurskunde om nieuwe studenten te werven. Dat wordt heel mooi. Erg leuk vind ik de marketingplannen. Waar staan we als opleiding voor en waar willen we naartoe? Nu is het nog een beetje los zand, doelen stellen is belangrijk. Wat ik zelf over vijf jaar doe? Geen flauw idee. Als ik maar iets kan leren in mijn werk. Dat vind ik heel belangrijk.'

`Het voelt alsof ik hier al jaren werk'

Janinka Feenstra
Janinka Feenstra

Janinka Feenstra (24) studeerde TCW van 2003 tot april 2008 en werkt sinds maart 2008 als communicatieadviseur bij Kennispark Twente. `Een puur commercieel bedrijf ligt me niet.'

`Ik voel me al helemaal geen student meer, het lijkt alsof ik al heel lang aan het werk ben, zo voel ik me hier thuis', vertelt Feenstra. Toen ze zo'n anderhalf jaar geleden solliciteerde, was ze verbaasd dat ze werd aangenomen. `Al voor mijn afstuderen had ik een baan! Ik wilde graag in de buurt blijven, mijn vriend werkt hier en Enschede is een leuke stad. Bij het oriënteren kwam ik de vacature van Kennispark Twente tegen. De dingen die daarin werden genoemd, pasten zo goed bij wat ik graag wilde, het leek wel of mijn naam er boven stond. Ik had niet vooraf bedacht dat ik graag bij de UT wilde werken, wel was ik direct geïnteresseerd in wat Kennispark te bieden heeft. De combinatie van wetenschap, praktijk en ondernemendheid sprak me erg aan.

We werken bij Kennispark met zijn twaalven. Ik ben de enige die communicatie doet. Dat varieert van het maken van persberichten tot het organiseren van events en het versturen van nieuwsbrieven. De diversiteit is groot. Leuk is dat ik ook op strategisch niveau mee mag denken met de organisatie. Analytisch kunnen denken en problemen herkennen, dat zijn aspecten in deze baan die erg aansluiten bij de opleiding TCW. In mijn studie heb ik geleerd me altijd af te vragen waarom je iets doet. Hoe werk je met een langetermijnvisie ergens naar toe?

Over vijf jaar hoop ik in een leidinggevende functie te zitten, waarbij mensen nog wel bij me komen met vragen over de inhoud. Ik wil dus niet de managementhoek in. En ik denk ook niet dat een puur commercieel bedrijf me ligt.'

Hopen op verdere groeimogelijkheden

Nienke Nijenhuis
Nienke Nijenhuis

Nienke Nijenhuis (28) studeerde tussen 1999 en 2004 TCW en werkt sinds januari 2007 als communicatiemedewerker met in haar portefeuille de opleiding Philosophy of Science, Technology and Society (PSTS) bij de faculteit GW. `Tijdens je studie in het voorlichtingsteam is een dikke pre.'

`Onze sollicitaties zijn echt eerlijk hoor', verzekert Nijenhuis, nadat ze heeft verteld dat al haar collega's bij GW-communicatie aan de faculteit hebben gestudeerd, de overgrote meerderheid TCW. Zelf werd ze na omzwervingen in Zweden en Italië en een uitzendbaan bij Essent in januari 2007 aangesteld. `Het is een dikke pre als je tijdens je studie in het voorlichtingsteam van de opleiding hebt gezeten. Werving en studievoorlichting vormen het grootste deel van het werk. Ik maak plannen om gadgets uit te delen, ik bedenk hoe we ons willen profileren. PSTS heeft een heel specifieke doelgroep en de 3TU is voor de opleiding erg belangrijk. Ik moet dus goed bedenken wat we in Eindhoven en Delft kunnen bereiken. Daarnaast hou ik me onder andere bezig met de wetenschapscommunicatie voor de vakgroep wijsbegeerte.

De aansluiting van mijn studie naar deze baan bestaat vooral uit het academisch denkniveau. Om nieuwe ideeën te ontplooien heb je een TCW-achtergrond nodig. Je leert in de opleiding niet om communicatieplannen uit te schrijven of persberichten op te stellen. Die praktische zaken moet je je eigen maken tijdens het werk.

`Ik hoop binnen de UT op groeimogelijkheden. De universiteit is een heel prettige werkgever, vooral als je kinderen hebt. De opvang is dichtbij, je wordt doorbetaald tijdens ouderschapsverlof, werktijden zijn flexibel. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn gewoon goed, in het bedrijfsleven vind je dat niet. Binnen deze afdeling heb ik het getroffen, ik wacht wel af wat er verder op mijn pad komt.'

(26) studeerde TCW tussen 2001 en juli 2007. Sinds november 2008 is ze communicatiemedewerker bij de faculteit MB voor de studies bestuurskunde en European studies. `Leren in mijn werk is belangrijk.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.