| Wilco Prinsen (24) Student industrieel ontwerpen. Beijing, China. Periode: 28 augustus t/m 24 november. Foto: Wilco Prinsen |
Waar zit je ergens?
`Op de Jiatong University in Beijing. Een afgebakende campus vlakbij het centrum van de stad. We logeren hier met tien masterstudenten design & styling.'
Wat doe je daar precies?
`Eerder waren de Chinese studenten bij ons op de UT op uitwisseling en nu zijn we twee maanden hier. We volgen hier drie vakken. Ruimtelijk ontwerp, Chinese artdesign, en productontwikkeling voor de Chinese markt. Voor dat laatste vak ontwerpt een groepje studenten speakers voor bij de laptop, dat is hier helemaal in. Mijn groep ontwerpt in opdracht van een fabriek een metro-interieur en een toilet voor een metro op het traject Beijing-Sjanghai.'
Wordt er echt iets gedaan met jullie ontwerp?
`Dat is wel de bedoeling. Het wordt wel een flinke klus want het ontwerp moet begin november al af zijn.'
Is er een groot verschil tussen de Nederlandse en de Chinese manier van ontwerpen?
`Dat is er heel duidelijk. In Nederland zijn ontwerpen abstract, iedereen kent wel de iPhone-style. Hier zijn ontwerpen traditioneler. Het bekende Chinese vaasje komt hier in veel producten terug. En dieren die symbool staan voor de jaren, zoals de geit en het varken, komen terug in ontwerpen. Ook in laptopspeakers met als gevolg dat je geen speaker meer ziet maar een beestje. Als je door de stad loopt zie je ook het smaakverschil. Hier is het allemaal net iets meer neon, alles knippert en flikkert.'
Inspireert Beijing jou als ontwerper?
`Zeker, wat mij vooral inspireert is het straatleven hier, alles gaat nog met de hand. Afval wordt bijvoorbeeld opgehaald met de fiets. Toch zijn mensen hier heel vindingrijk en alles is nog puur. De grootheidswaanzin hier zorgt wel voor een stukje reflectie. Ze gooien in hoog tempo een enorm gebouw neer en alles moet daar voor wijken. Dat zou in Nederland nooit kunnen.'
Waar moest je aan wennen?
`Mensen zijn heel sociaal en vriendelijk maar als ze in een auto zitten of in de rij staan, dan willen ze ineens allemaal voordringen. Het eten is hier heerlijk maar drie keer per dag warm eten is wel wennen. Het ontbijt bestaat uit noodlesoep en gefrituurd spul. Dan eet ik `s ochtends toch liever een boterham met jam.'
Ga je het land nog bekijken?
`Na de colleges op 6 november ga ik twee weken rondtrekken samen met mijn vriendin. We gaan richting het zuiden, naar de rijst- en theevelden, zoals je die kent van de plaatjes. Het is fijn om met z'n tweeën rond te reizen want in je eentje voel je je snel een toeschouwer. Buiten de grote stad spreekt namelijk niemand Engels. Dan moet je met handen en voeten gaan werken.'