| De lustrumcommissie van de jarige VB, van links af Lodewijk Bouwman, Ron da Costa, Rogier van Eden en Jorne Kandziora. Ook commissielid, maar niet op de foto is Dirk van Veen. Foto: Gijs van Ouwerkerk |
Tonnie Buitink, de eerste bedrijfsleider van de VB, opent aanstaande maandag de feestweek rond het veertigjarig bestaan van de bar. Dan wordt ook het eerste lustrumbiertje getapt; in totaal is er 900 liter van besteld bij de Friese Bierbrouwerij in Bolsward. `Je bent beperkt tot de kleine brouwers om een bijzonder biertje te laten maken. Je kunt Grolsch wel vragen, maar die brouwen dan twaalfduizend liter. Dat krijgen we nooit weg', vertelt Ron da Costa, EL-alumnus en lid van de lustrumcommissie dat alle zeven eerdere lustra meemaakte.
De lustrumglazen zijn er nog niet en ook het bier wordt pas morgen verwacht. Een voorproefje kunnen we dus niet krijgen, aldus Da Costa. Wel wordt uit de kelder een fles Kerstbier van de Friese Bierbrouwerij gehaald. `We hebben heel veel geproefd en dit bier sprong er qua smaak zo uit, dat we dit als basis hebben genomen', vertelt informaticastudent Jorne Kandziora. Het is een roodbier, maar te stevig: rond de 7,5 procent alcohol. `Dat is teveel', weet Da Costa. `Je raakt het niet kwijt. Je moet kunnen doordrinken. Anders krijg je mensen die er drie op hebben en dan vragen, doe maar een spa rood. Het alcoholpercentage werd dus omlaag gebracht zonder de smaak te veranderen.'
Als het eerste biertje is getapt, begint in de VB een tijdreis langs de muziek en de pilsprijzen van de afgelopen veertig jaar. Later in de week volgen een Fiësta Latina, de New York Jazz Night, een optreden van Plork en de Aannemers en een bingoshow. Slot van de feestweek is de reünie op zaterdag 3 oktober, onder de noemer `Ouwe koeien uit de sloot'. De VB verwacht ruim 170 oud-leden. Da Costa: `Die avond regelt zich vanzelf. Oud-tappers gaan weer achter de bar en vroegere dj's springen naar de dj-toren.'