`Ik had niet echt de motoriek om een instrument te leren spelen', vertelt Matthijs over het begin van zijn dj-carrière. Hij was zestien toen hij software kocht om zelf muziek te maken op de pc. `Heel simpel hoor, maar de interesse was gewekt. Ik zette wat trance in elkaar en ging verder met techno.' Twee vrienden vroegen hem of hij beats kon maken voor hun raps. Sindsdien produceert hij voor de hiphopband Twee Ons.
Matthijs, of DJ Magama (de letters zijn afkomstig uit zijn naam), kocht in zijn eerste studiejaar voor ruim tweeduizend euro aan apparatuur. `Ik kon draaien op feestjes die vrienden organiseerden en ik deed zo af en toe mee aan een contest.' Tegelijkertijd blijft hij beats produceren voor Twee Ons. Twee van Matthijs' bandgenoten studeren ook in Enschede.
`Ik draai uitsluitend met echte platen', vertelt DJ Magama. `Dat is vrij uniek. Bijna iedereen gebruikt op zijn minst cd's, of anders mp3 vanaf de laptop. Platen zijn de simpelste techniek maar wel het moeilijkst om te draaien. Je moet puur op je gehoor afgaan, dat vind ik mooi. Als je twee platen hoort, moet je beslissen welke voor loopt. Die moet je dan een tikje terug zetten.'
`Vijf jaar lang ben ik heel intensief bezig geweest met plaatjes draaien', vervolgt Matthijs. `Al die jaren heb ik ook geprobeerd om bij Atak aan de bak te komen. Dat lukte niet, waarschijnlijk zochten ze iets anders. Mooi dat ik nu als afsluiting van het Communiqué-feest alsnog in Atak mocht staan, in de grote zaal nog wel.'
Veel draait DJ Magama overigens niet meer. `Alleen als mensen me vragen.' Het verschuift een beetje naar de achtergrond, Matthijs richt zijn muzikale aandacht vooral op Twee Ons. `Daar steek ik tachtig procent van mijn energie in. We hebben afgelopen weekend een nachtelijke videoclip opgenomen. Die willen we volgende maand via hiphopwebsites verspreiden. We sturen 'm ook wel naar TMF, maar de vraag is of ze er daar iets in zien.'
`Zelf muziek maken is het leukst', verklaart Matthijs zijn voorkeur voor Twee Ons, boven het draaien van plaatjes. `Bovendien kunnen we er wat geld mee verdienen. We geven nu zo'n twee à drie optreden per maand, vooral op festivals in Overijssel. Maar we hebben bijvoorbeeld ook in Groningen, Hilversum en Alphen aan de Rijn gestaan.'
Ook nu hij afgestudeerd is gaat Matthijs door. Hij is op zoek naar een baan, maar voor maximaal 32 uur in de week. `Parttime werken is voor ons ideaal. Dan hou ik een dag over om muziek te maken en dan kunnen we in de weekenden optreden. Mocht het lucratief blijken om minder te gaan werken, dan doen we dat. Maar zover zijn we nu nog niet.'
| Matthijs Gaikema |