Bellen met het buitenland: `Ik kwam niet verder dan uno, dos, tres'

| Redactie

Sven Krabbenborg (23) Student nanotechnologie Cerdanyola, Spanje 1 juni tot en met 2 oktober Waar zit je ergens? `Heel dicht bij Barcelona, in het plaatsje Cerdanyola.' Wat doe je daar precies? `Ik loop hier stage bij het onderzoekscentrum ICAMB op het terrein van de Universitat Autonama de Barcelona. Ik doe hier onderzoek naar manieren om cellen sneller te laten groeien, wat handig is als

Sven Krabbenborg (23)
Student nanotechnologie
Cerdanyola, Spanje
1 juni tot en met 2 oktober

Waar zit je ergens?

`Heel dicht bij Barcelona, in het plaatsje Cerdanyola.'

Wat doe je daar precies?

`Ik loop hier stage bij het onderzoekscentrum ICAMB op het terrein van de Universitat Autonama de Barcelona. Ik doe hier onderzoek naar manieren om cellen sneller te laten groeien, wat handig is als je cellen kweekt. Dit probeer ik te doen door zogenoemde bionanoparticles op oppervlakken te zetten, waardoor de cellen het oppervlak fijner vinden en ook sneller gaan delen.'

Waarom een stage in Spanje?

`Ik heb mijn masteropdracht op de UT gedaan en ik heb besloten hierna te promoveren. Dat betekent dat ik de komende vier jaar zeker in Nederland zit. Daarom wilde ik van de mogelijkheid gebruik maken om een paar maanden naar het buitenland te gaan. Ik had keuze uit stages in Finland, Spanje en Frankrijk. De opdracht in Barcelona was het interessantst. Maar ik moet eerlijk toegeven dat een zomer lang aan de Middellandse Zee mij ook trok.'

Heb je wat contact met Spanjaarden?

`Het Engels van de meeste Spanjaarden is slecht en ik spreek de Spaanse taal niet goed.

Toen ik stage ging lopen was ik net klaar met mijn masteropdracht en heb daardoor geen tijd gehad om Spaans te leren. In het begin kwam ik niet verder dan uno, dos, tres. Nu kan ik gelukkig al iets meer. Ik heb leuk contact met mijn Spaanse huisgenoten en de 63-jarige huiseigenares, die elke avond voor mij kookt. Op het werk praat ik meestal Engels.'

Waar moest je aan wennen?

`Mensen werken hier langer, tot zeven of acht uur. Daar staat tegenover dat de effectiviteit lager ligt. Ze drinken vaker koffie tussendoor en gaan soms wel twee uur lang lunchen. Gelukkig is mijn begeleider flexibel en kan ik gewoon om vijf uur weg als ik door heb gewerkt.'

Spanjaarden zijn vaak te laat, is het vooroordeel…

`Ze zijn relaxed en aardig maar het vooroordeel klopt wel. Als je een kwartier te laat bij een vergadering bent dan doet niemand daar moeilijk over.'

Ben je daar zelf flexibeler door geworden?

`Ik heb me hier wel aangepast maar zodra ik terug ben ik Nederland heb ik alles liever iets strakker en gestructureerder. Ik heb geen zin om elke dag tot acht uur op het werk te zitten.'

Had je niet liever midden in Barcelona willen zitten?

`Barcelona is een hele drukke stad en je kunt er nauwelijks parkeren. Bovendien zijn mijn vriendin en ik daar twee keer bijna beroofd en mijn auto is een keer opengebroken. Dat zijn nadelen van een grote stad, geef mij dan maar een kleinere stad.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.