`Slagroom op de kersen'

| Redactie

Bijna was Joep Deiman, student industrieel ontwerpen en contrabassist, begonnen aan zijn bacheloropdracht. Maar toen hij werd gevraagd voorzitter te worden van het Nederlands Studenten Orkest (NSO), moest zijn studie even wachten. `Dit is echt de top, de slagroom op de kersen. Deze kans moest ik aangrijpen.'

Joep Deiman: `Als de bassen het verprutsen, kan het behoorlijk misgaan.'
Joep Deiman: `Als de bassen het verprutsen, kan het behoorlijk misgaan.'
(Foto: Gijs van Ouwerkerk)

Joep (23) speelde al vijf seizoenen contrabas in het NSO, maar is in het bestuur toch een `vreemde'. Al zijn collega's komen uit de Randstad: Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, tevens de hofleveranciers van het orkest zelf. `In die steden zitten de grootste studentenorkesten en daar is het NSO het bekendst. In het westen van het land leeft het veel meer, studenten gaan er met een vriendenclubje naar klassieke concerten en vervolgens het café in. In Enschede speelt dat niet.'

De IO-student betreurt dit gebrek aan Twentse interesse. `Het stikt hier van de studenten. Waarom zitten daar geen mensen tussen die met ons mee kunnen spelen? Ik denk dat veel studenten niet weten dat er in Enschede muziek in klassieke vorm gemaakt wordt', beantwoordt Joep zijn eigen vraag. `Het kan ook met bèta te maken hebben. In andere steden blijkt geneeskunde en klassieke muziek de ultieme combinatie. Maar volgens mij zijn er ook genoeg UT-studenten die muziek maken.'

Dat sommige studenten klassieke muziek suf vinden, snapt Joep niet. `Bij ons spat de energie van het podium.' Een pasklare oplossing om de Twentse studenten te enthousiasmeren heeft hij echter niet. `Ik heb een jaar in het bestuur van het Nesko, Nederlands Studenten Kamerorkest, gezeten. Als ik een antwoord had op dit probleem, zou ik het ook daar al hebben opgelost.'

Zijn belangrijkste taak wordt komend jaar een `soepel draaiende tournee' te organiseren. Binnenkort beginnen de audities. Het NSO zelf bestaat feitelijk alleen in februari. `Repeteren, concerten in alle Nederlandse studentensteden en een optreden in een buitenlandse stad. We doen alles in die ene piekmaand', vertelt Joep.

De voorzitter zelf speelt ook mee. Het wordt voor Joep de vijfde keer. Als contrabassist heeft hij ook in de muziek een leidende rol. `We zijn met acht contrabassen. Die moeten een mooie deken leggen waarop de andere instrumenten kunnen bouwen. Wij bepalen het tempo. Als de bassen het verprutsen, kan het behoorlijk misgaan. Ik vind het leuk om zo'n belangrijke rol te spelen.'

Naast zijn studie verdient hij wat bij met `projectjes' als contrabassist. Welke richting Joep na zijn bestuursjaar inslaat, weet hij nog niet. `Ik wil in ieder geval mijn IO-bachelor afmaken. Nu denk ik erover om dan werk te zoeken en vooral nog veel contrabas te spelen. Maar morgen kan dat al weer anders zijn hoor. Ik heb ook een minor conservatorium gedaan. Misschien wil ik na mijn bachelor nog wel naar het conservatorium, net als mijn ouders. Ik hoop er tijdens mijn bestuursjaar achter te komen.'

De audities voor het Nederlands Studenten Orkest vinden plaats op 19 tot 22 oktober. Zie voor meer info www.nso.nl.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.