Mijn job

| Redactie

Naam: Jan Willem Hidskes (58) Functie: directeur Sportcentrum Kamer: in het kantoor van het Sportcentrum (Foto: Arjan Reef) `Eigenlijk ben ik neerlandicus. Jarenlang gaf ik les, onder andere op Texel. Later werd ik docent communicatie en hoofd van de afdeling sport en cultuur, aan de Saxion Hogeschool. Tot die vacature in 2001. Sindsdien ben ik directeur van het Sportcentrum. Wat een

Naam: Jan Willem Hidskes (58)
Functie: directeur Sportcentrum
Kamer: in het kantoor van het Sportcentrum

(Foto: Arjan Reef)

`Eigenlijk ben ik neerlandicus. Jarenlang gaf ik les, onder andere op Texel. Later werd ik docent communicatie en hoofd van de afdeling sport en cultuur, aan de Saxion Hogeschool. Tot die vacature in 2001. Sindsdien ben ik directeur van het Sportcentrum. Wat een neerlandicus op zo'n functie moet? Nouja, ik heb altijd veel affiniteit met sporten gehad en kan goed omgaan met studenten. Organiseren en managen, dat deed ik al veel. Ik heb het in ieder geval naar mijn zin, dat heb ik dan ook net in het medewerkerstevredenheidsonderzoek ingevuld. Het leuke aan dit werk is toch wel de voortdurende omgang met jonge mensen. Ze komen snel met initiatieven en houden je een spiegel voor. Aan de andere kant vind ik het weer leuk om hen te coachen. En natuurlijk hebben we op de UT het mooiste sportcentrum van Nederland. Collega's uit universiteitssteden zijn daar best jaloers op, hoor. De keerzijde van al dit moois - en daarmee ook van mijn functie - is om de boel hier allemaal in goede staat te houden. Dit prachtige sportcentrum trekt een grote wissel op de begroting van de UT. Dat is een continu dilemma. Maar bijvoorbeeld het buitenbad, een flinke kostenpost, sluiten? Dat zou kapitaalvernietiging zijn. We hebben als UT nou eenmaal gekozen voor bepaalde gebouwen, en dan zullen we daar ook offers voor moeten brengen. De ambtelijke traagheid die daar bij om de hoek komt kijken is vreselijk. Ik zie me vooral als een people manager, de sfeer in mijn ploeg moet goed zijn. Zeggen waar het op staat met wederzijds respect, daar hou ik ook van. En iemand met een goed plan? Daar heb ik altijd een luisterend oor voor.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.