Harmen Nauta (24)
Student biomedische technologie
Nairobi, Kenia
Periode: 9 september t/m 16 december
Waar zit je ergens?
`In Nairobi, de hoofdstad van Kenia, ik loop hier tien weken stage.'
Wat doe je dan precies?
`Ik heb mijn stage opgedeeld in twee stukken. Eerst loop ik tien weken stage in een pas geopend ziekenhuis aan de rand van een sloppenwijk. Ik inventariseer hier alle medische apparatuur en de inrichting. Dat is nodig omdat het ziekenhuis binnenkort wordt uitgebreid met een operatiekamer en afdeling verloskunde. Het tweede deel van mijn stage breng ik door in het Nairobi Hospital maar ik weet nog niet precies wat ik daar ga doen.'
Meer dan de helft van de Keniaanse bevolking leeft onder de armoedegrens, wat merk jij daar van?
`In het dagelijks leven merk ik daar niet veel van. Op straat zie je natuurlijk wel armere mensen maar de echte beelden van tv zie je niet snel als je ze niet opzoekt. Er zijn natuurlijk wijken waar je als blanke niet heen moet gaan. Kenia is relatief welvarend en de producten in de grotere supermarkten zijn even duur als in Nederland. Armere Kenianen gaan naar de kleinere goedkope winkeltjes elders in de stad.'
Mijd je de wijken bewust?
`Af en toe moet ik er wel heen want de matata's, de lokale busjes naar andere steden, vertrekken vanuit dat upperlow gedeelte. Maar dan ga ik liever niet alleen. Niet omdat ik me onveilig voel, maar de kans om beroofd te worden is groter. Verder voel ik me in Kenia erg op mijn gemak.'
Waarom een stage in Kenia?
`Via twee studiegenoten die hier vorig jaar stage liepen ben ik in contact gekomen met het ziekenhuis. En ik heb vorig jaar een Keniaanse jongen leren kennen in Frankrijk waarmee ik bevriend ben geraakt. Bovendien was ik benieuwd naar hoe het daar met de medische techniek stond.'
Zijn er grote verschillen tussen ziekenhuizen in Nederland en Kenia?
`In private ziekenhuizen is alles goed geregeld maar ik hoor wel negatieve verhalen over publieke ziekenhuizen. Patiënten met verschillende ziektes die met z'n tweeën in een bed liggen. Gelukkig heb ik dat niet zelf gezien.'
Heb je het land al verkend?
`Ik ben een weekend bij die Keniaanse vriend en zijn vrouw geweest. Hij woont op het platteland in een lemen hut met een houtskoolkacheltje. Er scharrelen wat kippen en koeien rond en ze verbouwen maïs. Ik ben ook een paar dagen bij de Masai geweest, echt een weekend into the nature. De apen en buffels lopen gewoon rond het dorp. Dat was heel bijzonder. Ik wil deze stage aangrijpen om de Kenianen te leren kennen.'
Kun je ook een beetje met ze praten?
`Swahili is de basistaal en daarnaast zijn er nog 42 verschillende stammen met een eigen taal. De regeringstaal is Engels en de meeste mensen kunnen een aardig woordje Engels. Gelukkig maar, anders zou ik me niet zo makkelijk kunnen redden.'
Foto: Harmen Nauta