En, ben je blij met de tweewieler?
Marije: `Het toeval wil dat de mijne afgelopen weekend gestolen is. Ik kan `m dus goed gebruiken.'
Eva: `Een fiets is altijd welkom. Gelukkig was het geen espressoapparaat. Ik drink geen koffie.'
Waarom heb je de prijs gewonnen?
Marije: `Ik heb in het eerste jaar negentig studiepunten gehaald. Dat zijn er dertig meer dan de vereiste zestig. Daarnaast was ik lid van vijf commissies van de studievereniging Inter-Actief. De eerstejaars-, onderwijs- en meisjescommissie. En ik schrijf voor het twee wekelijkse bulletin Noizia en voor I/O Vivat, een magazine met populairwetenschappelijke artikelen. Verder speel ik piano. Dat doe ik in het weekend bij mijn ouders in Wijk bij Duurstede. Ik loop hard en ik ben nu mentor van mijn doegroep.'
Eva: `Ik doe ook van alles. Ik ben lid van de opleidings- en onderwijscommissie van mijn studie en ik zit in het bestuur van het Skills Certificate programma en in het bestuur van de Jonge Democraten Twente. Ik organiseerde de lustrumreis van mijn dispuut Palette en ik ben lid van Apollo.'
Hoe combineren jullie dat allemaal?
Marije: ‘Ik ben niet altijd zo actief geweest. Ik ben er ingerold en van het één komt het ander. Ik ga effectief met tijd om en mijn studie kost me niet zo heel veel inspanning. Die loopt wel. Over twee weken verhuis ik van de stad naar de campus. Dat scheelt me veel heen en weer fietsen!
Eva: ‘Ik ben altijd actief geweest. Op de middelbare school zat ik in het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). Die activiteitentic bracht me naar Twente. Het is een hobby, je ontmoet nieuwe mensen en je mag veel gave dingen doen. Ik vind het een eer dat ik de P-activisme prijs heb gekregen. Dat is toch wel bijzonder.’
| Eva Kunst (links) en Marije de Heus ontvingen afgelopen vrijdag de P-activismeprijs in de vorm van een fiets. Foto: Arjan Reef |