Verbeek stelt dat ethiek tot nu toe werd beschouwd als een soort grenswacht tussen mens en techniek. Hij ziet daar geen toekomst meer in. `We hebben een ethiek nodig die zich niet blindstaart op de vraag of bepaalde technologieën wel of niet moreel juist zijn, maar die zich richt op de kwaliteit van ons leven met techniek', aldus de GW-hoogleraar donderdag in zijn oratie. `Om onze menselijkheid te behouden moeten we onszelf steeds opnieuw ontwerpen, en ethiek moet gaan over de vraag hoe we dat op een goede manier kunnen doen.'
Verbeek hield zijn oratie in de Grote Kerk op de Oude Markt in Enschede, omdat er op de UT geen ruimte beschikbaar was. De nieuwe promotie- en oratiezaal in de Waaier zou volgens een oude planning al klaar zijn geweest en daarom was de Vrijhof al verhuurd. Hoewel het college van bestuur geen voorstander is van oraties buiten de campus, pakte het voor Peter-Paul Verbeek leuk uit. Leuk, omdat hij acht jaar geleden trouwde in dezelfde kerk, maar ook omdat hij het belangrijk vindt dat de UT en de wetenschap op gezette tijden zichtbaar aanwezig zijn in de stad.
| De kinderen van de nieuwe hoogleraar nemen hun eigen leesstof door. Foto: Arjan Reef. |
| Peter-Paul Verbeek oreert. |