Naam: Samantha Ooijman-Geerdink (31)
Functie: process-engineer
Locatie: Cleanroom, Hogekamp
| (Foto: Arjan Reef) |
Soms hijst Samantha zich wel een paar keer per uur in een speciaal beschermend pak dat verplicht is bij het betreden van de Cleanroom. `Lastig? Ja, dat denken veel mensen. Maar ik weet niet beter, het hoort gewoon bij het werk. Mijn hoofdtaak is de logistiek. Ik zorg bijvoorbeeld dat er genoeg chemicaliën, gassen, glaswerk en kleding aanwezig zijn in het laboratorium. De voorraad houd ik bij in een ruimte achter de Cleanroom en daarnaast zorg ik er dagelijks voor dat er voldoende materialen in de Cleanroom zelf staan. Het gebruik schommelt dus ik bestel niet wekelijks een vaste hoeveelheid materiaal. Dat doe ik op gevoel. De Cleanroom is eigenlijk een soort stofvrije doos in een gebouw. Om die schoon te houden moet iedereen die daar binnenkomt een speciaal wit pak dragen dat bestaat uit een kap, een overall, laarzen, handschoenen en een bril. Dat is om te voorkomen dat er haren, huidschilfertjes of andere deeltjes in het laboratorium terecht komen. Belangrijk want een mens verliest per dag wel een vierkante meter aan deeltjes. Ik ben samen met een collega ook verantwoordelijk voor het chemisch afval. Wekelijks worden hier zo'n vijftien afvalvaatjes van vijf liter opgehaald. We labelen ze van tevoren met naam- en waarschuwingsstickers. Ik heb altijd een beschermend schort en handschoenen aan als ik met chemisch afval werk, er kan altijd een dop los zitten. Veiligheid staat echt voorop. Tien jaar geleden kwam ik in deze functie terecht, rechtstreeks vanuit mijn MTS studie proces- en milieutechniek. Vooral de afwisseling spreekt mij aan en ik heb hele leuke collega's, dat is toch de helft van je werk. Begin 2010 verhuizen we naar het Nanolab. Eerlijk gezegd vind ik het beetje eng wat er allemaal op me af gaat komen. We gaan in fases over dat betekent dat de Cleanroom en het Nanolab een paar maanden tegelijk open zijn. Dan moet ik voor beide de logistiek doen, dat wordt heen en weer peddelen. Maar ik vind het ook erg leuk, zo'n grote operatie maak je niet zo vaak mee.'