`In maart zet ik er een punt achter'

| Redactie

Weinigen doen het Theo Bult na, 45 jaar bij dezelfde werkgever werken. De 64-jarige onderzoeks- en onderwijsmedewerker bij de vakgroep Design Production & Management (OPM) heeft het na al die jaren nog steeds naar zijn zin op de UT. Ter gelegenheid van zijn jubileum organiseerde zijn vakgroep maandag een surpriseparty.

Was u verrast?

`Ja, dat was ik zeker. Ik had er niet eens aan gedacht dat ik 45 jaar in dienst was. Ja, een paar maanden geleden schoot het wel even door mij heen.'

Hoe houdt u het zo lang vol op de UT?

Lachend: `dat vraag ik mezelf ook af. Nee, even serieus, ik heb hier altijd met veel plezier gewerkt. Toen ik zestig was verdwenen veel collega's via allerlei regelingen. Ik heb me toen afgevraagd of ik ook weg moest maar ik vond het hier veel te leuk.'

Wat maakt uw baan hier interessant?

`Ik ben van huis uit een techneut. Van jongs af aan sleutel ik al aan motorfietsen. Na de MTS kon ik hier terecht, toen heette het nog de Technische Hogeschool. Het leuke aan techniek is dat het meegroeit en constant vernieuwt.'

In de 45 jaar dat u hier rondloopt, hebt u vast veel zien veranderen. Wat vond u de grootste verandering?

`In de beginperiode volgde het beperkte aantal studenten elektrotechniek, chemie en werktuigbouwkunde een gezamenlijke propedeuse. Ik had toen veel contact met de studenten en ik hielp ze met bijvoorbeeld proefopstellingen maken. Met sommige van hen heb ik nu nog contact. Later werd mijn contact met studenten minder want de groepen werden groter en het onderwijs veel schoolser.'

Wat was een hoogtepunt?

`Ik heb heel veel leuke dingen meegemaakt. Een daarvan was het project zuinigheidskarretjes dat Shell in de jaren tachtig organiseerde, vergelijkbaar met de zonneauto's van nu. Zelfgemaakte wagens moesten zo veel mogelijk kilometers op één liter benzine afleggen, ons record was duizend kilometer.'

Hebt u ooit overwogen om ergens anders te gaan werken?

`Ik heb wel een paar keer gesolliciteerd maar die banen waren ver weg en dan had ik moeten verhuizen. Terwijl ik hier tussen de middag op de fiets naar huis in Lonneker kan. Dat is een onbetaalbare secundaire arbeidsvoorwaarde.'

Hoe lang bent u nog van plan om door te gaan?

`In maart word ik 65. Dan hou ik er echt mee op. Wel ben ik gevraagd om hier dan af en toe in te vallen en dat vind ik schitterend.'

Theo Bult kreeg deze week ter ere van zijn 45-jarig dienstverband een taart en bloemen uitgereikt.
Theo Bult kreeg deze week ter ere van zijn 45-jarig dienstverband een taart en bloemen uitgereikt.
(Foto: Arjan Reef)

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.