| Yonina ter Mors (24) Student Chemical Engineering Kaapstad, Zuid-Afrika Periode: 8 augustus-28 november |
Waar zit je ergens?
`Ik zit nu net twee weken in Kaapstad. Daarvoor zat ik acht weken in het dorp Volksrust, ten zuiden van Johannesburg.'
Wat doe je daar precies?
`Ik loop stage bij de grootste energieproducent van Zuid-Afrika, Eskom. Die is bezig met een project waarbij onder de grond energie wordt opgewekt. Dat gebeurt door de kolen in de grond te laten zitten en daar gas aan toe te voegen. Dat is een goedkopere en schonere manier van energie opwekken. Mijn opdracht is om met een computerprogramma het ondergrondse proces in kaart te brengen. Wat gebeurt daar nu precies en onder welke temperaturen? Mijn stageopdracht werk ik de komende weken verder uit aan de Western Cape University waar Eskom mee samenwerkt.'
In Volksrust was je slecht bereikbaar…
`Ja, we zaten in the middle of nowhere, mijn vriend en ik. Hij loopt ook stage bij hetzelfde bedrijf. Als het slecht weer was deed internet het niet. Er was wel een internetcafé maar dat zat al dicht als wij uit ons werk kwamen. In dat dorp met 15.000 inwoners was niets te beleven. Daarom zijn we er ook elk weekend op uit getrokken in een autootje dat we hier hebben gekocht. We hebben zo'n 1500 kilometer afgelegd.'
Hebben jullie bewust voor een stage samen gekozen?
`Dat was een bewuste keus, ja. Drie maanden in je eentje is wel erg lang. Dan is het fijn als je iemand hebt met wie je leuke dingen kunt doen.'
Waarom een stage in Zuid-Afrika?
`Ik wilde sowieso naar het verre buitenland om eens te kijken hoe het er in een ander land aan toe gaat. Via via zijn we in contact gekomen met iemand die een opdracht wist in Zuid-Afrika.'
Kaapstad staat bekend om haar grote criminaliteit, wat merk je daar van?
`Eigenlijk heel weinig. Ik zie wel armoede. Bijvoorbeeld in de sloppenwijken bij Johannesburg. Daar zijn we geweest omdat vrienden daar vrijwilligerswerk doen. Het enige wat ik hier echt onveilig vind is het verkeer. Je ziet geregeld auto's op hun kop liggen, de wegen zitten vol gaten en de berm is bezaaid met autobanden. Gelukkig rijdt mijn vriend, hij vindt dat niet eng.'
Waar moest je het meest aan wennen?
`Vooral aan het brood, dat is hier echt niet lekker. En dat is vervelend want ik zou niet weten wat ik hier `s ochtends anders moet eten. Verder moest ik wennen aan de afstanden, die zijn hier erg groot, daardoor pak je bijna altijd de auto, fietsen gaat niet. Je ziet dat veel mensen die alcohol drinken gewoon in de auto stappen. Openbaar vervoer, zoals metro's en bussen, is hier niet. Ja treinen wel, maar die zijn erg onveilig.'