Naam: Monique Duyvestijn (50)
Functie: Beleidsmedewerker diversiteit (PA&O)
Locatie: Hogekamp 10144 (tijdelijk in verband met de verbouwing in de Spiegel)
| (Foto: Arjan Reef) |
`We hebben de keuze gemaakt om het begrip diversiteit alleen te betrekken op vrouwen. Vrouwen hebben de ambitie om door te stromen en het college van bestuur heeft de ambitie om meer vrouwen te werven voor de top van de UT. Ik ben een soort makelaar', legt Monique Duyvestijn haar functie uit. `Een groot deel van mijn werk bestaat uit het organiseren van vormingsactiviteiten zoals cursussen voor vrouwen en het mentorennetwerk. Daarnaast zet ik een monitorsysteem op voor de streefcijfers van faculteiten. Een andere taak is het adviseren naar algemene beleidsonderwerpen zoals talentmanagement of werving en selectie zodat deze genderneutraal opgesteld worden. Dat betekent dat ondanks verschillen tussen mannen en vrouwen hun kansen in een sollicitatieprocedure gelijk uit pakken. Een voorbeeld: vrouwen zijn vaak bescheidener dan mannen. Zij moeten zich daar overheen zetten, maar mannelijke sollicitatiecommissies moeten daar ook rekening mee houden. Je kunt in een wervingstekst beter niet teveel functie-eisen stellen. Dat schrikt vrouwen af, terwijl mannen denken “dat leer ik dan toch”. Nee, ik word zelf niet bij sollicitatieprocedures betrokken. Mijn taak is het schrijven van beleid en te zorgen dat het uitgevoerd wordt.
Het is mijn drive bij te dragen aan de ontwikkeling van mensen, in dit geval vrouwen. De uitdaging is om dat op zo'n manier te doen dat ik anderen zover kan krijgen dat ze ermee aan de slag gaan. De doorstroming van vrouwen is geen gemakkelijk onderwerp. Iedereen wil kwaliteit en iedereen wil ook vrouwen aan de top. Niemand is onwillend. Toch bestaat er een mechanisme dat jouw en mijn oog nog te weinig op vrouwen vallen. Dat heeft onder andere met cultuur te maken. En dat tastbaar maken, is heel moeilijk.'