Clairify heeft wind in de zeilen door corona

| Frederike Krommendijk

Mede door de pandemie is het belang van schone lucht en goede ventilatie overal doorgedrongen. Volop kansen sensorsysteem Clairify dat luchtkwaliteit tot in detail meet en weergeeft in geavanceerde dashboards. Vastgoedmagnaat CBRE ziet brood in de start-up van drie studenten en rustte het Europese hoofdkantoor van een grote internationale klant ermee uit.

Photo by: Frans Nikkels

‘Een gezond pand wordt in de vastgoedwereld een unique selling point’, zeggen de bedenkers. Er waren al sensors die temperatuur, energiegebruik, CO2 en luchtvochtigheid konden meten. Maar het systeem van Clairify kan veel meer. De sensoren meten bijvoorbeeld ook aerosolen en fijnstof. En dat razendsnel en precies. Als waarden te hoog oplopen, kan het systeem de ventilatie aansturen.

Bedompt

Oprichters Tibor Casteleijn en Felix van den Horst begonnen drie jaar geleden als studenten met Clairify. Tibor studeerde eerst Business & IT aan de Universiteit Twente en deed een minor Entrepeneurship aan de Universiteit van Amsterdam. ‘Tijdens mijn studie deed ik een eindproject over sensortechnologie bij schoonmaakbedrijf Asito in Almelo. Als schoonmakers klaar zijn, vinken ze lijsten af. Maar Asito was benieuwd of luchtkwaliteitssensoren in te zetten waren om te weten of het echt schoon is. Ik raakte daardoor gefascineerd en ging ontzettend veel academische papers verslinden. Toen ik Felix tegenkwam, was hij ook meteen geïnteresseerd. Want als student in de collegebanken merk je gewoon dat je concentratie en prestatie achteruit gaan in een bedompte ruimte’, legt Tibor uit.

Ze maakten samen een prototype. Wim Kamerman, die ook Business & IT aan de UT studeerde, kwam er bij. ‘Ik sta al vanaf mijn veertiende ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en in dit idee zag ik meteen potentie. Prestaties kunnen door slechte luchtkwaliteit tot wel de helft dalen, dat is echt een onderschat probleem.’

Bewustzijn

De drie bleken een gouden trio: Tibor met zijn enorme academische honger, Felix met commercieel inzicht en Wim met technisch en organisatietalent. Het prototype maakte plaats voor mooie witte ‘schotels’ uit de 3D-printer met een zwarte bol erop die vol sensoren zit. Ze trokken er de aandacht mee van CBRE, ’s wereld grootste vastgoedadviesbureau en er loopt nu een pilot. Gaat dat goed, dan rolt CBRE de techniek uit bij andere klanten. ‘Covid heeft ons bewustzijn over het belang van schone lucht enorm vergroot. Wie wist in 2019 wat aerosolen zijn? Of dat scholen zo slecht worden geventileerd? Vastgoedeigenaren zien het belang van een goed binnenklimaat, het maakt een pand meer waard. Je kunt je ermee onderscheiden. En werkgevers zijn er ook bij gebaat: als iedereen om vier uur duf wordt en slecht presteert, kost dat enorm veel geld’, legt Tibor uit.

Het Dutch Student Investment Fund zag ook brood in Clairify en kende ze een funding toe. ‘Dat geeft ons de kans om te groeien en de juiste expertise toe te voegen om de hard- en software verder door te ontwikkelen. Zo wordt Clairify steeds geavanceerder, nauwkeuriger en beter te produceren’, zegt Wim. Het bedrijf zoekt nog meer investeerders.

Fijn klimaat

Wat een fijn klimaat is, verschilt per mens. Wat de één te warm vindt, is voor een ander aangenaam. Maar met Clairify zijn waarden objectief te meten. En dus ook aan te passen, zodat je per medewerker het optimale binnenklimaat creëert.

Dit artikel over Clarify is eerder gepubliceerd in de 4TU Career Special.