'Dit is niet zomaar onderdak'

| Larissa Nijholt

Arjen Sietzema (23), master student Construction Management and Engineering zit voor een internship een half jaar in Qatar. En daar heeft hij de zaakjes goed voor elkaar...

Photo by: THOMAS RIEDEL

Hoe kwam je erbij om naar Qatar te gaan?
‘Eigenlijk kwam het omdat ik al eerder in het buitenland had gestudeerd. Mijn laatste vakken voor mijn master volgde ik namelijk in München, als deel van het Erasmusprogramma. Daar volgde ik onder andere het vak ‘Building Information Modelling’, dat onderwerp is echt een trend in de constructiewereld. Voordat ik ga afstuderen (op waarschijnlijk dit onderwerp), wilde ik nog wat praktijkervaring opdoen. Vanuit München keek ik op de website van het Duitse bedrijf HOCHTIEF en heb ik er een sollicitatie uit gestuurd. Toen ging het eigenlijk erg snel. Na München ben ik voor één week in Nederland geweest en sinds begin maart zit ik in de hoofdstad van Qatar, Doha.’

Wat is er zo speciaal aan Doha?
‘Het is een stad die die de afgelopen paar jaar helemaal uit de grond is gestampt. Het WK zal in 2022 in Qatar plaatsvinden en daarom zijn ze hier ook volop aan het bouwen. De bevolking hier heeft de grootste koopkracht ter wereld en dat zie je overal aan terug. Er rijden hier veel dure auto’s rond en geld speelt vrijwel geen rol. Zo werd er bijvoorbeeld eerst een wolkenkrabber gebouwd en daarna werden er nog twee naast gebouwd. De eerste paste toch niet zo goed bij het design van de andere twee en is maar weer afgebroken. De hele skyline ziet er supercool uit. Doha lijkt echt op een westerse stad, ondanks dat je binnen een half uurtje rijden midden in de woestijn zit.’

Wat doe je daar precies?
‘Ik zit hier voor een internship bij het bedrijf HOCHTIEF. Dit bedrijf heeft ontzettend veel dochterondernemingen en ik werk voor de dochteronderneming ‘HOCHTIEF Vicon’. Dit is een consultant op het gebied van Building Information Modeling (BIM) en marktleider in het Midden-Oosten. Ik werk vooral met 4D-modellen (3D + tijdsplanning). Nu ben ik bijvoorbeeld bezig met een model voor het miljardenproject ‘Lusail’. Alle wegen, leidingen, riolering etc. staan hierin en ik koppel bepaalde attributen aan deze modellen, die vervolgens ingelezen worden in een Geografisch Informatie Systeem. Met de modellen kan bijvoorbeeld worden gekeken naar de daadwerkelijke voortgang ten opzichte van de geplande voortgang en afhankelijkheden/conflicten tussen alle systemen.

De werkweek begint op zondag en eindigt op donderdag. Dat was in het begin wel een beetje wennen! Het bedrijf regelt hier heel veel voor me: vluchten, een auto, benzinevergoeding, een visum, stagevergoeding en onderdak. Dit is niet zomaar een onderdak, het is een of ander luxury apartment waar ik samen met een andere intern leef. Het complex heeft een eigen gym, een zwembad op het dak én in de kelder!’

Al leuke uitstapjes gemaakt?
‘Ik ben in een weekend samen met collega’s met een ‘four wheel drive’ de woestijn ingereden om over de duinen heen te crossen! Mijn Duitse collega’s hadden Bratwurst geregeld (dat kan eigenlijk niet in een Islamitisch land) en die hebben we gegrild bij de Inland Sea, midden in de woestijn. Wat ook heel leuk was, was dat we een andere weekend per toeval een Qatari leerden kennen die de rechterhand van de president van de MotoGP bleek te zijn. We kregen VIP kaarten en konden daar heerlijk eten en rondkijken! Hij heeft ons ook nog eens zijn eigen farm met allemaal kamelen laten zien en daar konden we kamelenmelk drinken, dat smaakte wel raar, maar is super gezond.’


Grootste verschillen met Nederland?
‘Het is hier erg traditioneel maar tegelijkertijd liberaal voor een islamitisch land. Inheemse vrouwen lopen in boerka’s en mannen in een Thawb, maar vrouwen mogen hier auto rijden, in buurland Saudi-Arabie is dat niet toegestaan. Rijden is hier trouwens echt chaos, elke meter telt. Ik rijd naar mijn werk en dat is wel echt wennen. Voorrang kennen ze hier niet, grote auto’s winnen het meestal. Je mag 80 km/h binnen de bebouwde kom en op sommige stukken 100, maar dan zou het ook zomaar kunnen dat iemand besluit om te bellen op de middelste rijstrook die dan fijn 30 rijdt. Ook moet je hier wel echt op overtredingen letten. Als je door rood rijdt, kost je dit €1200! Overigens is water hier duurder dan benzine, als ik een liter ‘Super’ tank ben ik €0,20 kwijt. Voor een avondje stappen al gauw €100. Nog een groot verschil met Nederland is dat je hier geen belasting hoeft te betalen. Daardoor kan je hier echt goed verdienen en zijn er ontzettend veel expats. Hierdoor leer je snel veel mensen kennen, iedereen zit in hetzelfde schuitje.’

Wat staat er nog op de planning?
‘Mijn vader komt volgende week nog een weekendje langs. Ook mijn jaarclubgenoot, Steven, komt binnenkort hierheen om daarna samen naar Sri Lanka te vliegen. Omdat ik hier op een toeristenvisum zit, moet ik namelijk twee keer het land in en uit. Daar kan ik dus mooi gebruik van maken, mijn baas vergoedt zelfs een deel van deze visa flights! In Nederland zijn er op dit moment veel afstudeerpraatjes van mijn jaarclub Tyr, Huize de Boskamp en het College Cnødde. Ik baal er wel van dat ik die moet missen. Maar desondanks is het het wel waard!’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.