Zonnewagen Solar Team doorstaat testen

| Sandra Pool

In de werkplaats van Solar Team Twente op vliegveld Twente was het gisteren tegen het einde van de middag een rustige boel. ‘Iedereen werkt vandaag ineens op kantoor’, zegt Justine Wolters. ‘Morgen is het hier weer een drukte van belang. Dan testen we verder.’

Photo by: Rikkert Harink

Samen met Stan Kaal (student technische natuurkunde) drinkt ze nog een kop koffie aan de lunchtafel. Ze zijn opgetogen. Volgende week donderdag brengen ze eindelijk het design van de zonneauto naar buiten. ‘Hoe het eruit ziet? Dat is nog strikt geheim’, zegt Wolters. Het team was de laatste weken vooral bezig met testen. ‘Alle onderdelen, alle losse stukken zijn inmiddels ontworpen en geproduceerd’, zegt Stan Kaal. ‘De mechanische onderdelen, de wielen, velgen, remmen, het stuursysteem, en alle elektrische onderdelen. Dat zijn we nu allemaal aan het uitproberen.’

Proefritten

En dat betekent lange dagen. ‘Ja, zeker’, zegt Kaal die tijdens de proefritten de testleider is. ‘We hebben op het vliegveld een wildrooster ingegraven. Die komen we namelijk tegen op de Australische wegen. Een testframe met daarop alle losse onderdelen bevestigd, rijdt er op testdagen overheen. ‘Op kritische plekken zetten we sensoren, want we willen weten hoe de ophanging van de auto de klappen opvangt. Dat hebben we allemaal al eens berekend, maar nu kijken we ‘in het veld’ of het klopt. En dat is zo. De wagen gaat er zonder problemen overheen.’

Geslaagd

Kaal zegt het met een dikke glimlach. 'De zonneauto is tot nu toe geslaagd voor de testen en voldoet aan de eisen. ‘We testen de remmen, de minimale bochtradius en er is een maximale remtest waarbij we ineens maximaal in de ankers gaan. Al met al zijn we er zo’n week mee bezig.’ Dat gaat met een coureur in de testwagen er achter rijdt het decision making unit (DMU) met de testleider en de data-acquisist. ‘Als testleider hou ik testschema in de gaten, of we de proeven goed uitvoeren en hoe we gaan testen. Ook neem ik beslissingen, zoals laatst bij slecht weer. We konden niet buiten testen. Er zit namelijk best veel elektriciteit op de auto. Dan is het aan mij om te kijken of we iets in het schema kunnen aanpassen. Dat doe ik niet alleen, maar samen met het team, anders maak je geen winnende auto.’

Gegevens

Bij de data-acquisist komen alle ruwe gegevens binnen. ‘Met hulp van software maken we daar grafieken en tabellen van. De resultaten zijn tot nu toe volgens verwachting. Dat komt omdat we heel nauwkeurige modellen en berekeningen maakten. Indien nodig, voeren we nog aanpassingen door en dan brengen we sommige de onderdelen in productie voor het definitieve ontwerp.’

Donderdagmiddag 12 maart onthult Solar Team Twente om 16:45 uur in het Designlab de nieuwe zonnewagen.

Solar Team Twente bestaat uit negentien studenten van de UT en Saxion en neemt deel aan de World Solar Challenge in oktober in Australië. De race van ruim drieduizend kilometers gaat van Darwin naar Adelaide.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.