'40 procent meer aanwas studentenverenigingen'

Opnieuw heeft een recordaantal eerstejaars zich ingeschreven bij een studentenvereniging. Volgens de Landelijke Kamer van Verenigingen stijgt in Enschede het aantal nieuwe leden met veertig procent. De Pakkerij-verenigingen zelf hebben nog geen definitieve cijfers omdat de inschrijfperiode nog loopt.

In totaal hebben zich bij Nederlandse studentenverenigingen ruim 9.500 nieuwe leden aangemeld. De aanwas is net als vorig jaar met twaalf procent gestegen, meldt de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV).

In Enschede (en Tilburg) zou zelfs sprake zijn van een groei van ruim veertig procent. Aegee, Alpha, Audentis en Taste verwachten echter pas begin oktober hun definitieve cijfers. Tot die tijd kunnen studenten zich nog aanmelden.

Niet in alle steden groeien de studentenverenigingen. Utrecht en Maastricht kregen volges de LKvV juist minder leden dan vorig jaar.

Word-lid-actie

De groei is opvallend, omdat de universiteiten en hogescholen dit jaar ongeveer net zoveel nieuwe studenten trokken als vorig jaar. Daar komt de groei dus niet vandaan. Misschien heeft de landelijke word-lid-actie geholpen, overweegt LKvV-voorzitter Anne Kamp. 'We hadden een nieuwe website gemaakt: wordlid.com. Die is goed bezocht.'

Volgens de LKvV vinden studenten binnen hun vereniging een 'maatschappelijke en sociale leerschool'. Kamp moedigt de nieuwe leden ook aan om actief te worden binnen hun vereniging. Het wordt volgens haar steeds belangrijker voor studenten om zich naast hun studie te ontwikkelen.

Laatste jaar van groei?

Het zou wel eens het laatste jaar kunnen zijn dat de verenigingen zo sterk groeien, speculeert de LKvV. Als volgend jaar de basisbeurs verdwijnt, komen studentenverenigingen naar eigen zeggen onder druk te staan. Nieuwe studenten zullen dan misschien aarzelen om lid te worden.

De Landelijke Kamer van Verenigingen vertegenwoordigt 48 studentenverenigingen in 13 steden. Zo’n veertigduizend studenten zijn lid van één van de aangesloten verenigingen.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.