Binnen- en buitenlandse interesse in UT-diffractoren

| Johannes de Vries

Grote Europese steden kijken vol interesse mee over de schouder van UT-onderzoeker Ysbrand Wijnant. Zijn geluidsreducerende 'diffractoren' kunnen wel eens dé oplossing zijn voor weglawaai. Als ook de volgende tests goed verlopen, kan dit stukje UT-techniek over Europa worden verspreid.

Het gaat goed met UT-spin-off 4Silence, die zogenaamde ‘diffractoren’ ontwikkelt om het weglawaai van langsrijdende auto’s te verminderen. Na een test in Hummelo (bij Doetinchem) volgt binnenkort een nieuwe test in Soest. Intussen kijken grote Europese steden vol interesse mee over de schouder van UT-onderzoeker Ysbrand Wijnant.

De diffractoren van 4Silence zijn een soort sleuven langs de weg waar het geluid van een auto of trein in ‘verdwijnt’ wanneer deze er langs rijdt. In Hummelo werden - ondanks wat leerzame ontdekkingen - goede resultaten behaald met een reductie van zo’n twee à drie decibel. Uiteindelijk wil Wijnant het weglawaai met vier tot vijf decibel terugdringen. Dat betekent meer dan een halvering van het geluid.

Interesse uit Nederland en de rest van Europa

En dat wekt interesse. Eric de Vries, die de onderneming 4Silence leidt, somt de steden op: ‘Antwerpen, Kopenhagen, Dublin, München, Glasgow… Ze hebben allemaal interesse getoond. Maar vooralsnog zijn vooral de gemeente Den Haag en de Provincie Overijssel concreet geworden. Zowel Rijkswaterstaat als de gemeente Enschede geven in hun internationale contacten aandacht aan ons project, waardoor onze naamsbekendheid toeneemt.’

Dat het tot nu toe nog niet tot een deal is gekomen, komt onder meer doordat de diffractoren in de wetgeving nog niet voorkomt als geluidsbeperkende maatregel. Wijnant: ‘Voor gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat is het belangrijk dat ze met de reductie kunnen ‘rekenen’. Als de reductie vastgesteld is in een regel, dan kunnen gemeente het gebruiken om bepaalde normen te halen.’

Meer tests noodzakelijk

Om in de wetgeving opgenomen te worden, is het nodig dat de diffractoren nog meer getest worden. Er moeten ten minste vijf tests worden uitgevoerd. ‘De tests in Hummelo waren succesvol en nuttig,’ vertelt Wijnant. ‘Het bleek dat we de frequentiegebieden van onze diffractoren iets anders moeten afstellen. Er komt een bepaald spectrum van geluid van de weg af als er een auto overheen rijdt. De diffractoren moeten daar bij passen. Nu zaten we op een iets te hoge frequentie, waardoor we veel reductie hadden bij de hoge tonen, maar dat de lage tonen niet genoeg werden gereduceerd. Maar we weten daardoor wel hoe het nu beter moet: de diffractoren moeten dieper worden.’

In Soest volgt een volgende test. ‘Daar leggen we nu een aangepaste versie van het concept in Hummelo neer. We streven in Soest naar een overall reductie van vier decibel.’

De diffractoren moeten half december in Soest worden neergelegd. De concept-diffractoren in Hummelo blijven daar voorlopig gewoon liggen. Een paar maand geleden kreeg Wijnant al een STW-grant om zijn uitvinding te vermarkten.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.