Studentpsychologen UT kunnen rol zorg niet overnemen

| Rense Kuipers

De UT kan niet eindeloos studentpsychologen blijven aannemen omdat de reguliere zorg vastloopt. Dat was woensdag de boodschap van rector Tom Veldkamp richting de universiteitsraad.

Rector Tom Veldkamp: ‘Er zit een limiet aan wat we kunnen bieden met onze studentpsychologen’

De universiteitsraad wilde van de rector weten waarom er van de twee vervangingsvacatures voor studentpsychologen er recentelijk maar één is ingevuld. Dat is zorgelijk volgens de raad, want de wachttijd is nu acht weken bij de studentpsychologen.

File in zorgsysteem

Rector Tom Veldkamp reageerde dat er inderdaad één vacature ingevuld was. ‘We hebben genoeg studentpsychologen werkzaam om noodgevallen direct te kunnen helpen.’ Het is volgens de rector echter niet de bedoeling dat de studentpsychologen de werkzaamheden van professionals in de reguliere gezondheidszorg overnemen. ‘De studentpsychologen vervullen een belangrijke rol binnen onze universiteit. Maar doordat er een file is ontstaan in het zorgsysteem, behandelen ze mensen waar dat eigenlijk niet de bedoeling is.’

‘Er zit een limiet aan wat we kunnen bieden met onze studentpsychologen’, vervolgde Veldkamp. ‘Dat is de situatie waar we momenteel in zitten. Het is goed dat we dit aanbieden en noodgevallen helpen we altijd, maar we kunnen niet de rol van de gezondheidszorg overnemen als UT.’

No-shows

De universiteitsraad vroeg de rector ook naar oplossingen voor studenten die wel een afspraak maken, maar vervolgens niet op komen dagen. Veldkamp is bekend met de problematiek: ‘Ik begreep dat veel van deze no-shows gerelateerd zijn aan studiestress aan het eind van een academisch jaar, in de maanden mei, juni en juli.’

Uit navraag bij de afdeling Student Affairs Coaching & Counselling (SACC) blijkt dat dit beeld voor wat betreft de ‘no-shows’ grotendeels klopt. ‘Afgelopen zomervakantie en in het eerste kwartiel hadden we relatief veel no-shows, maar dat is al een paar maanden niet meer zo’, reageert afdelingshoofd Carmen Olde Scholtenhuis.

Monitoren en een dag voor een afspraak een herinnering sturen deed SACC al, zegt Olde Scholtenhuis. ‘Maar we hebben de teksten nog explicieter gemaakt en duidelijk gemaakt dat als jij onverwacht niet komt, we ook een ander niet kunnen helpen. Tevens is de richtlijn ingesteld dat als iemand niet komt, we dit als een consult rekenen en ze dus een afspraak minder krijgen. We hopen dat dit helpt de wachtlijsten terug te dringen.’

‘Verwachtingen managen’

Maar ondanks dat, is er nog steeds een wachtlijst van acht weken, zeggen zowel Veldkamp als Olde Scholtenhuis. In overleg met de universiteitsraad sprak Veldkamp daarom af om in september meer informatie te delen over het aantal studenten dat niet komt opdagen bij een afspraak. ‘En het is belangrijk om de verwachtingen te managen bij studenten, over wat we wel en niet kunnen bieden als universiteit.’

Daarin zijn volgens Olde Scholtenhuis al stappen gezet, met een vernieuwde SACC-website sinds vorige week. ‘Die is minder gericht op SACC als eenheid en meer op studentenwelzijn en support. We hopen dat de site duidelijker

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.