‘Ik hoop dat UT-studenten massaal de F35 gaan gebruiken’

| Stan Waning

De afstand mag dan iets verder zijn, de route van fietssnelweg F35 is aangenamer én sneller. Met die overtuiging probeert Benjamin Groenewolt, beleidsmedewerker mobiliteit van de gemeente Enschede én UT-alumnus, studenten te verleiden tot een nieuwe fietsroute van stad naar campus en vice versa.

Dagelijks stappen honderden studenten in de binnenstad op hun fiets om koers te zetten richting campus. In de middag doet die groep het gewoonteritje dunnetjes over, maar dan de andere kant op. De snelste en eigenlijk enige route om dat stuk per fiets af te leggen, is via de Hengelosestraat. ‘Zeker in het begin van het schooljaar is die fietsroute ontzettend druk. In de fietsspits sta je op de kruising van de Singel soms wel twee beurten op groen licht te wachten’, weet Groenewolt. ‘En de route is niet per se onveilig, maar je fietst met twee of drie personen naast elkaar op een pad dat niet gescheiden is van de 50-weg. Dat is niet ideaal.’

Masterplan

Als beleidsmedewerker mobiliteit voor de gemeente Enschede houdt de alumnus zich bezig met de hoofdlijnen van verkeer in Enschede. Een belangrijk onderdeel daarin is fietssnelweg F35. In 2009 werd het eerste masterplan opgesteld, voor een fietsroute van Nijverdal naar Enschede, met de aftakkingen Enschede – Oldenzaal en Almelo – Vroomshoop. ‘Vorig jaar is dat plan aangepast naar een fietsroute van Zwolle naar Enschede naar Münster. Maar belangrijker voor de UT-student: eind dit jaar is het laatste stuk op de route van het Kennispark naar de binnenstad gereed. Dan kun je in één stuk van Hengelo Centraal naar Enschede Centraal fietsen, met bijna overal voorrang.’

Groenewolt hoopt dat veel studenten de fietssnelweg na het moment van afronding weten te vinden. ‘De route is iets langer, maar tegelijkertijd sneller en aangenamer. De meeste studenten gaan nu bij de hoofdingang links de Hengelosestraat op, maar eind dit jaar is het mogelijk om een stukje rechtdoor te fietsen over de Auke Vleerstraat en vlak voor het spoor links de F35 op te draaien. Het hele stuk tot aan het station heb je voorrang en het fietspad gaat in twee richtingen, dat fietst aangenaam. Studenten die vanuit de stad komen en bijvoorbeeld bij gebouw Horst moeten zijn kunnen al eerder afslaan, bij de Schorpioenstraat.’

Zernikeroute

Volgens Groenewolt is Enschede niet de enige Nederlandse stad die grote groepen fietsers een andere route aanbiedt. ‘Denk aan de Zernikeroute in Groningen. Een groot project om fietsers van de hoofdautoroute af te halen en via een slimme manier van campus naar de binnenstad en andersom te krijgen. Hopelijk heeft de F35 een zelfde effect.’ Waar volgens hem de grootste winst zit? ‘Als je vanaf de campus richting Enschede fietst en je wil voor het spoor – bij de Menzis – links richting de Molenstraat, dan moet je erg lang wachten voor de stoplichten. Dat stoplicht heeft één van de langste wachttijden van Enschede. Dat voorkom je straks als de F35 in de stad gereed is. Dat wordt hoe dan ook eind dit jaar. We werken al aan een openingsmoment.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.